اخبار

بایدها و نبایدهای بهداشتی ماه محرم

ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد.

با شروع مراسم عزاداری سالار شهیدان ابلاغ شد:
بایدها و نبایدهای بهداشتی ماه محرم
ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد.


 

به گزارش سلامتیران به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه احتمال بروز بیماریهای مرتبط با غذا، به ویژه بیماریهای عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که به صورت دسته جمعی، غذا تهیه و توزیع می‌شود، بیشتر است، در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی، مسمومیت‌های غذایی نیز در این اماکن گسترده خواهد بود. در این اطلاعیه با تاکید براین که هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی که دارای حداقل شرایط بهداشتی و مورد تایید مراکز بهداشت محل صورت گیرد، آمده است: کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا ضمن رعایت بهداشت فردی، بایستی قبلاً نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و همچنین توزیع غذاها در ظروف یکبار مصرف گیاهی صورت گیرد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد به نحوی که خونابه آنها پخش نشود. در این اطلاعیه بر لزوم استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی، فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، استفاده از نمک‌های بسته بندی یددار تصفیه شده، سبزی و سالاد سالم‌سازی شده و آب آشامیدنی سالم تاکید شده و آمده است: توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف گیاهی صورت گیرد و از ورود لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود. این اطلاعیه همچنین بر ضرورت رعایت ایمنی مراکز و اماکن برگزاری مراسم تاکید می‌کند: تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی ضروری است. در اطلاعیه وزارت بهداشت همچنین آمده است ضمن نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیرسیگاریها در اماکن برگزاری مراسم، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری شود.
۳۰ آذر ۱۳۸۸ ۱۰:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید