اخبار

مصرف ریتالین منجر به جنون می شود

مصرف ریتالین منجر به جنون می شود

یک روانپزشک بی‌خوابی را تنها یکی از عوارض مصرف قرص ریتالین عنوان کرد و گفت: این قرص‌ها علاوه بر عوارض شناخته شده بسیار می‌توانند عوارض نادری مانند تیک و جنون را نیز ایجاد کنند.

دکر هوشنگ امیریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به استفاده از ریتالین در درمان بیش فعالی کودکان، اظهار کرد: 75 تا 80 درصد بچه‌های بیش فعال به این دارو جواب می‌دهند.

وی تصریح کرد: همچنین ریتالین در برخی موارد از جمله حمله خواب، افسردگی مقاوم به درمان و نیز در برخی موارد خاص از جمله ضایعه مغزی ناشی از ضربه‌های مغزی و برخی موارد چاقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روانپزشک با تاکید بر استفاده از ریتالین با نسخه و تجویز پزشک، اظهار کرد: ریتالین نیزمانند بسیاری داروهای شیمیایی دارای عوارضی است که بی‌خوابی تنها یکی از عوارض آن به شمار می‌رود.

امیریان تصریح کرد: کابوس شبانه، سرگیجه، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری و دندان‌قروچه از دیگر عوارض این دارو به شمار می‌رود و به همین علت توصیه می‌شود تا افراد به طور جد از مصرف خودسرانه این دارو اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: این دارو همچنین می‌تواند عوارض نادری مانند تیک و یا جنون را نیز در فرد ایجاد کند که این عوارض موقت بوده و با قطع دارو متوقف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: مصرف ریتالین در دزهای بالا همچنین می‌تواند موجب هذیان‌گویی و یا بدگمانی فرد شده و اختلالات و هیجانات شدیدی را در او ایجاد کند.

امیریان خاطر نشان کرد: مصرف بیش از حد این دارو همچنین می‌تواند موجب افزایش فشار خون، پردمایی، روانپریشی وحتی گاهی موجب مرگ فرد شود.

این روانپزشک در پایان در خصوص مصرف خودسرانه ریتالین هشدار داد و اظهار کرد: این دارو باید حتما تحت نظر پزشک و با تجویز پزشک مصرف شود.

۱۶ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید