اخبار

مغز دانه ها را بعنوان میان وعده مصرف کنید

مغز دانه ها را بعنوان میان وعده مصرف کنید

هر زمان که به فکر مصرف یک میان وعده افتادید به جای مصرف شیرینی ، کیک ، کلوچه و هر ماده غذایی که حاوی شکر یا چربی فراوان باشد، مغز دانه ها را به یاد بیاورید .

یک کارشناس مواد غذایی با اعلام مطلب فوق گفت:این گروه از مواد غذایی نه تنها گرسنگی  را برطرف  می کنند ، بلکه برای قلب هم مفید هستند . این اقلام مواد غذایی منبع عالی پروتئین و سایر ترکیبات با ارزش تغذیه ای هستند . مقدار 30گرم بادام ،گردو ، بادام زمینی یا پسته می توانند مانند یک لیوان شیر حدود 8 گرم پروتئین به بدن برساند. لاله مظفری ضمن اشاره به چربی بالای این مواد غذایی ، چربی آنها را عمدتا از نوع اشباع نشده دانست که با کاهش غلظت کلسترول LDL خون (کلسترول بد ) به حفظ غلظت بالای کلسترول HDL ( نوع خوب ) منجر می شود .

لاله مظفری کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و دارو ادامه داد :یکی از جالبترین یافته های تحقیقات تغذیه در دهه قبل آن بوده که افرادی که به طور منظم از این گروه غذایی مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که بندرت مغز دانه می خورند کمتر به سکته قلبی دچار شده یا در اثر بیماری قلبی می میرند . تعداد زیادی از بزرگترین مطالعات کوهورت مانند مطالعه سلامت زنان در ایالت آیووای امریکا و مطالعه سلامت پرستاران در امریکا کاهش 30 تا 50 درصدی سکته های قلبی یا بیماری قلبی در افرادی که چندین بار درهفته از مغز دانه ها مصرف می کنند را نشان داده اند .

وی دلیل این امر را علاوه بر تاثیر مثبت چربی های اشباع نشده بر کلسترول LDL  وHDL  به وجود نوع خاصی از چربی اشباع نشده در گردو که به آلفا – لینولنیک اسید ( اسید چرب امگا 3) موسوم است اشاره کرد که از ایجاد لخته در خون و نامنظم شدن ضربان قلب ( آریتمی) پیشگیری میکند .

مظفری همچنین مغز دانه ها را غنی از آرِژنین دانست که اسید آمینه مورد نیاز ساخت یک ملکول کوچک اما مهم به نام اکسید نیتریک می باشد . این ماده به شل شدن رگ های منقبض شده و سهولت جریان خون کمک می کند . به علاوه از چسبندگی پلاکت های خون وتشکیل لخته در جریان خون می کاهد . ویتامین ، اسید فولیک ، پتاسیم ، فیبر و سایر مواد مغذی گیاهی موجود در مغز دانه ها ممکن است در منافع حاصل از افزودن این اقلام به رژیم غذایی سهیم باشند .

ترکیب مغز دانه های غنی از چربیهای تک غیر اشباع شده ( در هر 30گرم )

مغز دانه ها

چربی چند غیر اشباع

 ( PUFA) گرم

چربی تک غیر اشباع

(MUFA) گرم

چربی اشباع

SFA) گرم

چربی کل (گرم)

انرژی

(کالری )

بادام

3.6

9.5

1.1

15

169

بادام هندی

2.2

7.7

2.6

13.1

163

فندق

2.4

13.2

1.3

17.7

183

بادام زمینی

4.4

7

2

14.1

166

کره بادام زمینی

4.4

7.8

3.3

16.3

190

پسته

3.9

6.8

1.6

13

162

گردو

13.4

2.5

1.7

18.5

183

 

 

 

۱۷ دی ۱۳۹۳ ۱۳:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید