اخبار

مصرف صبحانه را جدی بگیرید

مصرف صبحانه را جدی بگیرید

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه لبنیات را یکی از مهم‌ترین اجزای وعده صبحانه دانست و اظهار کرد: مصرف انواع حبوبات مانند خوراک لوبیا و عدسی نیز در وعده صبحانه توصیه می‌شود.

دکترسید مصطفی نچواک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با اشاره به اهمیت کیفیت وعده صبحانه، اظهار کرد: دو نوع سیری وجود دارد. یکی سیری شکمی و دیگری سیری سلولی که در سیری شکمی هدف تنها تامین انرژی است و اهمیتی به تامین مواد مغذی داده نمی‌شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در سیری سلولی هدف آن است که در کنار تامین انرژی بدن، مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح نیز تامین شود.

نچواک تنوع در وعده صبحانه را در جهت تامین مواد مورد نیاز بدن بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: این تنوع نه تنها در وعده صبحانه بلکه در سایر وعده های غذایی دیگر نیز باید رعایت شود.

وی مصرف لبنیات را یکی از مهمترین اجزای وعده صبحانه عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود لبنیاتی مانند پنیر به همراه گردو مصرف شود، زیرا در گردو اسیدچرب ضروری به نام اسیدچرب امگا 3 موجود است که علاوه بر افزایش یادگیری، ضد سکته بوده و التهاب را هم پایین می‌آورد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف پنیر بدون گردو تاثیری در کاهش حافظه ندارد، توصیه کرد: مصرف حبوباتی در قالب خوراک لوبیا و یا عدسی در وعده صبحانه به طور جد لحاظ شود.

نچواک تصریح کرد: حبوبات علاوه بر تامین انرژی، منبع پروتئین هستند و به عنوان کاهنده چربی خون عمل می‌کنند.

این متخصص تغذیه مصرف خرما، سبزیجات، انواع میوه و آبمیوه را نیز در وعده صبحانه توصیه کرد و افزود: مصرف کله پاچه نیز به صورت ماهی یک بار در وعده صبحانه بلامانع است.

نچواک همچنین مصرف سه تا چهار عدد تخم‌مرغ را در طول هفته در وعده صبحانه توصیه کرد و از افراد خواست تا از مصرف تخم‌مرغ بصورت نیم‌رو و عسلی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مصرف تخم‌مرغ به صورت نیمرو به گونه‌ای که زرده و سفیده حالت شل داشته باشد مشکل بهداشتی داشته و مانع جذب ویتامین‌ها می‌شود،در همین راستا توصیه می‌شود تخم مرغ وقتی که سفیده آن کاملا سفت شده مصرف شود.

نچواک در خصوص برخی افراد که به دلیل کمبود وقت از صرف وعده صبحانه خودداری کرده و در طول روز خوراکی‌های فست‌فودی مصرف می‌کنند نیز اظهار کرد: استفاده از این مواد شاید بتواند افراد را سیر کند، اما قطعا عوارض بدی به همراه خواهد داشت.

این متخصص تغذیه در پایان پرخوری در وعده صبحانه را نامناسب و مضر دانست و اظهار کرد: افراد حتما صرف وعده صبحانه را جدی گرفته و صبحانه خود را در کمال آرامش میل کنند.

 

۲۰ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید