اخبار

سرانه مصرف لبنیات در استان پایین‌تر از استاندارد جهانی است

سرانه مصرف لبنیات در استان پایین‌تر از استاندارد جهانی است

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور و استان پایین‌تر از استاندارد توصیه شده است که همین امر می‌تواند سلامت مردم را با مشکل مواجه کند.

لیلا رضازاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور و استان، افزود: بر اساس مطالعه‌ای که سال 1390 در کرمانشاه همزان با کل کشور صورت گرفت، 23 درصد خانوارهای روستایی و 14 درصد خانوارهای شهری کرمانشاه از لبنیات کافی استفاده نمی‌کنند و هر روز شیر و ماست نمی‌خورند.

این کارشناس تغذیه میزان مناسب مصرف لبنیات را دو تا سه لیوان در روز برای افراد بالغ و سه تا چهار لیوان در روز برای زنان باردار و کودکان در سن رشد دانست.

وی به دلایل پایین بودن سرانه مصرف لبنیات در کشور نیز اشاره و عدم آگاهی کافی از مزایای مصرف لبنیات را علت اصلی آن برشمرد.

رضازاده عنوان کرد: اکثر خانواده‌هایی که شیر و لبنیات مصرف نمی‌کنند توان دسترسی به آن را دارند، اما اطلاع کافی از مزایای آن ندارند و آن را جزء اولویت‌های سبد غذایی خود قرار نمی‌دهند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: البته آمارها نشان می‌دهد بعد از حذف یارانه‌ شیر مصرف آن کمتر شده ‌است.

رضازاده با بیان اینکه لبنیات دارای نیم تا 1.5 درصد چربی را لبنیات کم‌چرب، دو درصد چربی را لبنیات دارای چربی متوسط و لبنیات دارای سه درصد چربی را لبنیات پرچب می‌گویند، گفت: توصیه می‌شود افراد بالای دو سال لبنیات کم چرب که حاوی کلسیم بیشتری است، مصرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد باید از میزان کافی لبنیات در روز استفاده کنند، یادآوری کرد: لبنیات منبع غنی کلسیم، پروتئین و فسفر است که در استحکام استخوان‌ها، انعقاد خون، انقباض عضلات، هدایت جریانهای عصبی، تعدیل فشار خون و ... نقش دارند.

وی با اشاره به وجود ویتامین‌های گروهB در لبنیات، خاطرنشان کرد: این دسته از ویتامین‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید هستند.

۲۱ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید