اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه: آرتروز با شهرنشینی شیوع بیشتری پیدا کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه: آرتروز با شهرنشینی شیوع بیشتری پیدا کرده است

آرتروز یکی از مشکلاتی است که با شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی شیوع بیشتری پیدا کرده است.

محمدباقر شمسی عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:این مشکل بیشتر در مفصل زانو و عموما بعد از سن 40-50 سالگی در اثر فرسودگی و تخریب تدریجی غضروف مفصلی ایجاد می گردد. غضروف به علت خاصیت توزیع فشار و ضربه گیری در مفصل ،نقش مهمی در سلامت فیزیکی مادارد .چون غضروف فاقد خونرسانی بوده و مواد غذایی را از مایع مفصلی دریافت می کند اعمال فشار ملایم وتحرک نقش مهمی در نفوذ مایع به داخل وتغذیه کامل آن دارد . بنابرین به علت  تغذیه بهتر ،غضروف افراد ورزشکار قطورتر و با استحکام بیشتر ودر افراد بی تحرک نازک و شکننده می باشد . پس ورزش وفعالیت مداوم تاثیر مستقیمی در پیشگیری از بروز این مشکل دارد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی اعمال هر گونه فشار زیاد بر مفصل را موجب تسریع در بروز این مشکل  و پیشرفت شدت آن دانست و گفت:مواردی از قبیل چاقی و وزن زیاد ،بالاو پایین رفتن از پله به وخیم تر شدن مشکل و در مقابل کاهش فشار بر مفصل مانند استفاده از آسانسور وسطح شیب دار ،کوتاه کردن ارتفاع پله ها و استفاده از نیم پله ،استفاده از مبل و صندلی استاندارد، پرهیز از نشستن روی زمین،استفاده از توالت فرنگی وعصا برای بهبود وضعیت بیمار توصیه می شود.

وی تقویت عضلات اطراف مفصل و انجام ورزش های ایزومتریک (ایستا) که بدون حرکت مفصل باعث انقباض عضلات می گردند را بسیار کمک کننده می داند. اصولاً هر چقدر عضلات بدن قوی تر باشند سطح سلامت فیزیکی بالاتر و هرچقدر مقدار چربی بدن بیشتر باشد سطح سلامتی فیزیکی پایین تر است .

 این عضو هیئت علمی پیاده روی حتی برای بیماران آرتروزی را ضروری دانست و گفت: پیاده روی برای بیماران باید اولا در سطح مسطح و نه شیب دار باشد ثانیا طولانی مدت نبوده و از نیم ساعت بیشتر نشود و ثالثا اگر با آب درمانی ، شنا و راه رفتن در استخر  همراه باشد برای بیماران بسیار مفید است خصوصا در افراد چاقی که انجام ورزش در شرایط معمولی برای آنان دشوار است خاصیت بی وزنی و مقاومت آب باعث تقویت عضلات و غضروف و نیز چربی سوزی وکاهش وزن آنان می گردد . وی همچنین توصیه کرد که بیماران از ایستادن طولانی وانجام کار بدون وقفه اجتناب کنند و پس از هر نیم ساعت کار فیزیکی چند دقیقه پیاده روی و استراحت انجام دهند  تا بدن فرصت لازم برای تغذیه واستراحت بافت ها را در اختیار داشته باشد.

۲۷ دی ۱۳۹۳ ۱۲:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید