اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه : برای کاهش آمار بیماریهای غیرواگیر باید به ترویج شیوه غذایی (slow food) بپردازیم

عضو هیئت علمی دانشگاه : برای کاهش آمار بیماریهای غیرواگیر باید به ترویج  شیوه غذایی (slow food) بپردازیم

یک متخصص تغذیه با اشاره به راه‌اندازی جنبشی به نام غذای آهسته(slow food) در چند سال اخیر در سطح دنیا اظهار کرد: برای کاهش آمار بیماریهای غیرواگیر در جامعه باید در راستای ترویج این نوع شیوه غذایی تلاش بسیاری صورت گیرد.

دکتر یحیی پاسدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه غذاهای فست‌فودی در زمانی که دنیا رو به صنعتی‌شدن پیش می‌رفت توانست با توجه به کمبود وقت و آماده‌سازی سریع جای خود را بین مردم دنیا باز کند، گفت: متاسفانه این نوع غذاها با وجود مزیت آماده‌سازی سریع منجر به ایجاد عوارض و بیماریهای بسیاری در افراد شدند.

پاسدار تصریح کرد: این نوع غذاها عموما حاوی چربی، نمک و شکر بالایی بوده که همین امر موجب شد تا مصرف اینگونه غذاها ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماریهای غیر واگیر را تا حد زیادی در دنیا و از جمله کشور ما افزایش دهد.

وی تصریح کرد: گستردگی این بیماریها به حدی رسیده که در حال حاضر نهضتی به نام slow food در دنیا به راه افتاده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در غذاهای آهسته بیشتر از سبزیجات استفاده می شود و بر مصرف غذا همراه با آرامش تاکید می‌شود.

پاسدار تصریح کرد: تمام نکات منفی غذاهای فست فودی از جمله چربی، نمک و شکر بسیار در غذاهای آهسته بسیار کاهش یافته و مواد مفید مانند سبزیجات جایگزین اینگونه مواد در تهیه غذاهای آهسته شده است.

این متخصص تغذیه با اشاره به زمان پخت کوتاه‌مدت این نوع غذاها اظهار کرد: دنیا هنوز نیاز به تهیه غذاها در مدت زمان کوتاه دارد و غذاهای آهسته نیز به دلیل وجود سبزیجات در آنها چنین ویژگی را دارند.

پاسدار تصریح کرد: هر چقدر زمان پخت سبزیجات کمتر باشد، خواص و ویتامین‌های آنها بیشتر باقی می‌ماند و به همین علت در زمان کوتاه می‌توان این غذاها را تهیه کرد.

به گفته این متخصص تغذیه ترویج غذاهای آهسته در دنیا و بویژه کشور ما که طی چند سال اخیر مصرف غذاهای فست‌فودی و نیز شیوع بیماریهای غیر واگیر در آن رشد فزاینده‌ای داشته می‌تواند به ارتقاء سلامت جامعه و کاهش اینگونه بیماری‌ها کمک کند.

۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید