اخبار

دگزا متازون پرمصرف ترین دارو در کرمانشاه

دگزا متازون پرمصرف ترین دارو در کرمانشاه

 مسوول اداره نظارت بر تجویز و مصرف دارو، آمپول دگزامتازون را بیشترین داروی مورد مصرف مردم کرمانشاه از آغاز امسال تا پایان آذرعنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر 'وریا رحیمی' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: داروهایی مانند مترونیدازول، سفکسیم، آمپول پیروکسیکام، آموکسی سیلین و راینیتیدین به ترتیب در مراحل بعدی پرمصرف ترین داروها در میان مردم کرمانشاه قرار دارند.

وی گفت: در 39 درصد از نسخه هایی که در استان کرمانشاه برای بیماران تجویز شده، دست کم یک مورد تزریقی وجود دارد و در 43 درصد هم یک داروی آنتی میکروبی تجویز شده است.

رحیمی اظهار کرد: همچنین دست کم یک شکل از داروهای کورتون در 23 درصد از نسخه های بیماران کرمانشاهی نیز وجود داشته است.

وی گفت: سرانه مصرف داروهای تزریقی در استان کرمانشاه 12 مورد است در حالیکه این رقم در دنیا حدود چهار مورد است.

**

مراکز درمان نگهدارنده انتظارات را برآورده نکرده اند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، در مورد فعالیت حدود 95 مرکز درمان نگهدارنده اعتیاد (ام.ام.تی) در استان کرمانشاه، گفت: در مجموع می توان گفت که این مراکز نتوانسته اند انتظارات درمانی را برآورده کنند.

محمدی اظهار کرد: یکی از ایرادهایی که به فرآیند فعالیت این مراکز، این است که از نظر قانونی تجویز کننده نمی تواند فروشنده هم باشد ولی در مراکز ترک اعتیاد نگهدارنده، این اتفاق رخ می دهد به همین دلیل به رییس سازمان غذا و داروی کشور پیشنهاد داده ایم که ساز و کاری برای این مشکل اندیشیده شود از جمله اینکه دوز متادون را پایین بیاورند و بسته های آن را کوچکتر کنند.

وی افزود: باید معتاد را بعنوان بیمار به حساب آوریم آنگاه وی تحت پوشش خدمات بیمه باید قرار گیرد و این اتفاق با سامانه هوشمند تجویز دارویی که در استان در آستانه راه اندازی است، اصلاح می شود.

** آگهی های آموزش نسخه پیچی غیرقانونی هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پاسخ به این سووال که تبلیغات زیادی از سوی برخی موسسات برای آموزش نسخه پیچی در شهر دیده می شود، این اقدامات را غیرقانونی عنوان کرد.

دکتر محمدی اظهار کرد: فقط انجمن داروسازان مجوز آموزش نسخه پیچی دارد و گوهینامه هایی که صادر می شود نیز دارای اعتباری پنج ساله هستند.

وی گفت: تاکنون 90 نفر در انجمن داروسازان آموزش نسخه پیچی را گذرانده اند ولی آموزش مراکزی مانند جهاد دانشگاهی و سایر موسساتی که خارج از فرایند دانشگاه علوم پزشکی هستند، از نظر ما اعتباری ندارند.

این مسوول گفت: هنوز دستورالعملی در مورد اینکه نسخه پیچ ها باید دارای چه شرایطی باشند از سوی وزارت بهداشت و درمان ابلاغ نشده است که این هم یکی از کاستی های مربوط به فعالیت نسخه پیچ ها می باشد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید