اخبار

مردان بیشترین قربانیان حوادث رانندگی هستند

مردان بیشترین قربانیان حوادث رانندگی هستند

کارشناس پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه میانگین سنی قربانیان حوادث رانندگی را 36 سال اعلام کرد و گفت: متاسفانه عمده قربانیان حوادث رانندگی را قشر فعال و پویای جامعه تشکیل می‌دهند.

محمدرضا بیات به مناسبت هفته ملی "سلامت مردان" (اول تا هفتم اسفند) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه هفته اول اسفندماه هر سال با نام هفته ملی "سلامت مردان" نامگذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به کشته‌شدن سالانه حدود 19 هزار نفر در حوادث رانندگی کشور که عمده آنها را مردان تشکیل می‌دهند، برنامه‌های هفته ملی سلامت مردان امسال با هدف توجه به پیشگیری از حوادث رانندگی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: روزهای این هفته به ترتیب از ابتدای اسفندماه با عنوان رانندگی ایمن، راه ایمن، خودروی ایمن، رفتارهای پرخطر و رانندگی، ایمنی در سفر، رسانه و رانندگی ایمن و پلیس و رانندگی ایمن نامگذاری شده است.

بیات تصادفات رانندگی را پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای جهان سوم و همچنین کشور ایران عنوان کرد و افزود: متاسفانه تصادفات با اینکه در رتبه دوم عوامل مرگ و میر قرار دارد، اما برخلاف بیماریهای قلبی و عروقی که میانگین سنی قربانیان آن 68 سال است، جوان‌کشی کرده و بیشتر قربانیان حوادث رانندگی را جوانان تشکیل می‌دهند.

 کارشناس پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه میانگین سن فوتی‌های تصادفات را 36 سال اعلام و تصریح کرد: متاسفانه تصادفات قشر فعال و پویای جامعه را از بین می‌برد و از این لحاظ باید توجه ویژه‌ای به پیشگیری از وقوع آن صورت گیرد.

بیات به تفاوت دیگر تصادفات با بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره و تصریح کرد: تفاوت دیگر کشته‌شدن چهار برابری مردان نسبت به زنان در تصادفات است و از آن جهت که مردان نان‌آور خانواده هستند، می‌توان به عواقب منفی تصادفات پی‌برد.

وی به مجروحین تصادفات نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده سالانه 800 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشور مجروح می‌شوند و این جراحت از یک خراش‌ساده تا قطع عضو و نخاعی شدن را شامل می‌شود.

بیات تصریح کرد: معلولیت‌های ایجاد شده بر اثر تصادف نه تنها شخص و خانواده او را درگیر می‌کند، بلکه مشکلات اجتماعی و اقتصادی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.

کارشناس پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: فرد معلول قطعا از لحاظ اقتصادی باری را به جامعه تحمیل کرده و خدمات اجتماعی متفاوتی باید برای او فراهم شود و از طرف دیگر خود شخص نیز در معرض بسیاری مشکلات از جمله مشکلات روحی و روانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به تمامی این مسائل باید همه مسئولین و رسانه‌ها و نیز خود مردم توجه ویژه‌ای به بحث پیشگیری از بروز تصادفات داشته باشند.

بیات با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده عامل انسانی در بروز بیش از 70 درصد تصادفات دخیل است، اظهار کرد: باید سعی شود تا در کنار بهبود کیفیت خودورها و راه‌ها، فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در خصوص شیوه رانندگی صحیح و نیز رعایت نکات ایمنی صورت گیرد.

وی تصریح کرد :قطعا سرمایه‌گذاری در این زمینه به صرفه خواهد بود و ایجاد و آموزش فرهنگ صحیح رانندگی سالانه مبالغ بسیاری در هزینه‌هایی که این معضل به جامعه تحمیل می کند، صرفه‌جویی خواهد کرد و مانع از بین‌رفتن جوانان کشور خواهد شد.

۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید