اخبار

برای نجات افرادی که در معرض سکته‌مغزی هستند فقط سه ساعت زمان دارید

برای نجات افرادی که در معرض سکته‌مغزی هستند فقط سه ساعت زمان دارید

یک کارشناس و مدرس امداد و نجات با تشریح علائم افراد در معرض سکته‌مغزی اظهار کرد: برای نجات جان این افراد فقط سه ساعت فرصت است، زیرا با گذشت زمان داروهای از بین برنده لخته خون دیگر تاثیری بر لخته موجود در رگهای مغز ندارند.

شهریار نوری‌الاصل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، سکته‌مغزی را آسیب عصبی حاد عنوان کرد و افزود: این عارضه که ناشی از اختلالات گردش خون و یا عدم خونرسانی به قسمتی از بافت مغز و سیستم عصبی است به دنبال انسداد عروق مغزی بوسیله یک لخته خون و یا پارگی یکی از عروق خون‌رسان بافت مغز ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: سکته‌مغزی بیشتر در سنین بالا و به علت وجود عوامل زمینه‌سازی از جمله چربی و فشار خون بالا بروز می‌کند.

نوری‌الاصل آمبولی‌مغزی را هم یکی از عوامل ایجاد سکته‌مغزی عنوان کرد و افزود: آمبولی‌مغزی زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در جای دیگری از بدن مثل قلب ساخته شده و از طریق جریان‌خون به یکی از شریان‌های خون‌رسان مغز رفته و در آنجا گیرافتاده و موجب سکته‌مغزی می‌شود.

این کارشناس هلال‌احمر استان کرمانشاه ضعف و بی‌حرکتی صورت و یا یک قسمت از بدن، اختلال در تکلم، دوبینی، اشکال در بلع، تاری دید، اختلال در رفتار، سردرد شدید ناگهانی، بی‌اختیاری ادرار و از دست‌دادن حافظه را از جمله علائم اولیه سکته‌مغزی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با بروز این علائم تنها سه‌ساعت برای نجات این افراد فرصت باقی است تا بتوان از بروز سکته‌مغزی پیشگیری کرد.

نوری‌الاصل اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام در هنگام هوشیاری مصدوم بعد از تماس با اورژانس و درخواست کمک سریع، درازکردن مصدوم است، طوری که سر و شانه‌ها مقداری بالاتر از بدن قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این حالت باید سر را به یک طرف بچرخانید که در صورت ایجاد تهوع مصدوم دچار خفگی نشود.

این کارشناس هلال‌احمر خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید به مصدوم در این وضعیت خوردنی و نوشیدنی داد و باید سعی کرد هر چه سریعتر و در کمتر از سه ساعت مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کرد تا بتوان داروهای از بین‌برنده لخته‌خون را به او داد.

نوری‌الاصل افزود: با گذشت زمان داروهای از بین برنده لخته خون دیگر اثرگذاری لازم را در از بین بردن لخته خون نخواهند داشت و به همین جهت زمان در نجات جان این افراد اهمیت بسیاری دارد.

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید