اخبار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :

سلول درمانی برای بیماران دیابتی از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز می شود .

 

دکتر وحید دستجردی از پیوند سلولهای پانکراس برای درمان بیماران دیابتی از اردیبهشت­ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر وحید دستجردی ضمن بازدید از مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران ضمن اعلام مطلب فوق گفت: مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه تهران به عنوان بهترین مرکز تحقیقاتی درسطح کشور توانسته بالاترین امتیازات را به خود اختصاص دهد که در ارتقای سطح علمی و تحقیقاتی کشور  بسیار موثر بوده است.

دکتر وحید دستجردی مرکز تحقیقات غدد دانشگاه تهران را یکی از قطب­های مراکز تحقیقات دانشگاهی دانست و گفت: این مرکز پژوهش­های زیادی در زمینه­های کاربردی و ارایه خدمات به مردم انجام داده است که تمامی این موفقیت­ها ناشی از تلاش بی وقفه اساتید این مرکز به ویژه دکتر لاریجانی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب که در حال حاضر کشورمان وارد عرصه جدیدی از بیماریهای غیرواگیر شده است گفت: درحال حاضر 11 درصد از افراد جامعه مبتلا به بیماری دیابت و 13 درصد از آنان مبتلا به اختلالات قندی و در شرف ابتلا به بیماری دیابت هستند . همچنین تا ده سال آینده بیماریهای قلبی درکشور 2 برابر و بیماریهای سرطانی 3 برابر می­شود که تمامی این مشکلات مربوط به شیوه زندگی افراد و تغذیه نامناسب آنها می­باشد.

دکتر وحید دستجردی ضمن تاکید بر ایجاد مراکز تحقیقاتی برای مهار بیماریهای غیرواگیر گفت: با توجه به اینکه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی فراوانی در این مراکز انجام می­شود وزارت بهداشت به شکل همه جانبه از این مراکز حمایت می­کند.

همچنین دکتر لاریجانی در ابتدای این جلسه آغاز فعالیتهای این دانشگاه درخصوص بیماریهای غدد و متابولیسم را از سال 1372 دانست و گفت: عمده فعالیتهای صورت گرفته در این مرکز، تحقیقاتی و در دو بخش دیابت و چاقی می­باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تعداد مقالات چاپ شده در این مرکز را 800 مقاله اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود 750 مقاله خارجی در زمینه تحقیقات در معتبرترین ژورنالهای بین­المللی و مجلات شناخته شده به چاپ رسیده­اند.

همچنین دکتر لاریجانی از افتتاح کلینیک مجازی دیابت مرکز تحقیقات غدد درسال گذشته خبر داد و گفت: در این کلینیک مجازی مراجعین می­­توانند با اعلام قندخون و هموگلوبین خود، از پیشنهادات و مشاورات لازم پزشک برخوردار باشند.

وی افزود: هموطنان می­توانند نوع مواد غذایی، داروها، تجهیزات پزشکی و فهرست پزشکان فعال در زمینه دیابت را در این سایت مشاهده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران با اشاره به ابتلای 500 هزار مورد دیابت شناخته شده در تهران و از دست رفتن حدود 300 هزار سال عمر مفید مردم در اثر ابتلا به این بیماری اظهار داشت: بیشتر مشکلات این بیماری به دلیل عوارض ناشی از دیابت به ویژه زخم پای دیابتی است.

لازم به ذکر است دکتر وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران از کلیه بخش­های مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی که درسال 87 رتبه اول ارزشیابی مراکز تحقیقاتی غدد و متابولیسم کشور را به دست آورده است بازدید کردند.

گفتنی است سلول درمانی یا سل­تراپی به معنای استفاده از سلولهای از منابع مختلف نظیر مغز استخوان یا سلولهای زنده از جنین مرده است که بعد از انجام عملیات لازم جهت عملکرد خاص در بدن فرد دیابتی تزریق
می شود و وظیفه سلولهای پانکراس را به عهده می­گیرد.

 

۲۰ دی ۱۳۸۸ ۰۹:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید