اخبار

سرپرست مدیریت غذا و مواد آرایشی بهداشتی: آجیل بهداشتی بخرید

سرپرست مدیریت غذا و مواد آرایشی بهداشتی: آجیل بهداشتی بخرید

شرایط نگهداری نحوه و تهیه و فرآوری میزان و نوع رنگ بکار رفته در سلامت آجیل نقش تعیین کننده دارند.

دکتر سید محمود میر معینی سرپرست مدیریت غذا و مواد آرایشی بهداشتی با اعلام این مطلب گفت: آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند و بهمین دلیل می بایست نسبت به عدم وجود این سموم در آنها اطمینان حاصل کرد.

دکتر میر معینی گفت: واحدهای صنفی دارای پروانه بهداشتی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت ملزم به اندازه گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله ای به بازار عرضه می شود این اندازه گیری ها صورت نمی گیرد و بهمین دلیل ممکن است آلوده به انواع سموم باشند.

سرپرست مدیریت غذا و مواد ـآرایشی و بهداشتی ضمن درخواست از مردم برای تهیه آجیل های دارای پروانه بهداشتی توجه آنها را به نکات ذیل جلب کرد:

- حتی الامکان سعی شود آجیل از فروشگاه های معتبر که اجناس با کیفیت و خوب و تازه عرضه  می کنند خرید شود. از خرید آجیل از دستفروشان خودداری شود به هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه شود آجیل تازه نباید بوی نامطبوع ، ماندگی ، تند و بوی ترشیدگی بدهد.سم آفلاتوکسین باعث ایجاد سرطان و مسمومیت های حاد می شود.

-دقت شود ظاهر آجیل خوب باشد، وجود حفره ، کپک از نشانه های کهنگی آجیل فاسد است.

- از خرید آجیل های با نمک زیاد و رنگ های براق ، زرد، قرمز خودداری شود.درخصوص رنگ آجیل مقداری از آجیل را در دست مرطوب قرار دهید . رنگی شدن دست بعد از چند دقیقه  نشانه غیر بهداشتی بودن آن آجیل است ، پسته های دارای رنگ بسیار زرد ، براق و مغز با رنگ قرمز غیر بهداشتی هستند. بکار بردن هرگونه رنگی حتی رنگ های مجاز نیز در آجیل ممنوع است.مصرف آجیل کهنه با رنگ های غیر مجاز باعث ایجاد حساسیت ، کهیر ، سرطان ، بیش فعالی در کودکان ، ناراحتی گوارشی و پوستی ، آسم ، اسهال و استفراغ می شود. 

-پسته هایی که با فراوری لب خندان شده اند زودتر فاسد می شود . این فراوری ها کاملاً روی کیفیت پسته تاثیر منفی می گذارد از خرید این اقلام پرهیز شود.

دکتر میر معینی همچنین در خصوص وظیفه مدیریت نظارت به مواد غذایی آرایشی و بهداشتی  گفت وظایفه این واحد نظارت بر تولید محصولاتی است که دارای مجوز بهداشت از سازمان غذا و دارو می باشند. بهمین لحاظ این محصولات مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند اما استفاده از تولیدات واحدهایی که مجوز بهداشتی ندارنمی تواند عواقب جدی را برای سلامت شهروندان به بار بیاورد. 

وی افزود :در ایام عید نوروز نیز مدیریت نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ناظر بر تولیدات کارخانجات مواد غذایی می باشد و این واحد آماده دریافت گزارشات و شکایات مردمی با شماره تلفن 34262838 می باشد.

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید