اخبار

از نان برنجی فروشی های سیار خرید نکنید !

از نان برنجی فروشی های سیار خرید نکنید !

 از خروجی میدان آزادگان به سمت استان ایلام، خروجی میدان امام خمینی به سمت همدان، آنسوی تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع) به طرف سنندج و حتی در پلیس راه بیستون در کنار بزرگراه، وانت بارهایی که سوغات کرمانشاه را به حراج گذاشته اند، وجود دارند.

از کارتن و مقوای فرسوده و کهنه این بسته ها می توان در نگاه اول متوجه تازه نبودن این تولیدات شد و اینکه این سوغاتی ها چقدر با موازین بهداشتی و استاندارد مطابقت دارند، هم خود جای بحث دارد.

شاید عده ای بیکاری فزآینده در استان کرمانشاه را توجیه گر وجود این گونه شغل ها بدانند اما حقیقت آن است که سلامت مردم و هم میهنانی که در بازگشت از کرمانشاه اقدام به خرید از این وانت ها می کنند، بر ایجاد چند شغل مقطعی ارجحیت دارد بخصوص اینکه در آستانه نوروز و ورود پرشمار مهمانان و گردشگران به استان، لازم است تدبیری برای این جمع آوری یا ساماندهی فروشندگان سیار اندیشیده شود.

در صحبت هایی که با برخی از این فروشندگان داشتم، آنها بشدت از کیفیت و سلامت محصولات دفاع می کردند و تاکید داشتند که نام برنجی، کاک و نان خرمایی را از تولیدی های معتبر شهر خریداری می کنند و کهنه هم نیستند!

گرچه قیمت هر بسته نان برنجی یا کاک و نان خرمایی نسبت به نوع تولیدی آن در کارگاه های نان برنجی پزی شهر که زیر نظر بازرسان بهداشتی و بازار است، حدود 2 هزار تومان در هر بسته کمتر بود، اما دو سووال اساسی وجود دارد که مسوولان بهداشتی و تنظیم بازار باید به آن پاسخگو باشند.

نخستین سووال این است که آیا این تولیدات از نظر شرایط بهداشتی و استانداردها، آنقدر با کیفیت و سالم هستند که شهروندان بدون دغدغه آن ها را خریداری کنند بدون آنکه خطری متوجه سلامت آنها باشد؟

و سووال دوم اینکه؛ متولیان تنظیم بازار و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت یا بازرسان تعزیراتی و اصناف کجایند؟ آیا از نگاه آنان این نوع فروش کنار خیابانی آن هم در میان گرد و خاک و بدور از شاخص های نگهداری سالم و بهداشتی انواع سوغاتی های شهرمان، مشکلی ندارد یا اگر دارای مشکل است، تدابیر آنها برای برخورد با این فروشندگان چیست؟



** نان برنجی وانت ها غیربهداشتی و بیماری زاست!



رییس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، به خبرنگار ایرنا گفت: محصولاتی که وانت های سیار در گوشه بزرگراه ها و خیابان های شهر می فروشند اعم از نان برنجی، نان خرمایی و کاک، از نظر ما غیربهداشتی و بیماری زا هستند.

دکتر 'محمود میرمعینی' اظهار کرد: یکی از شرایط سلامت این گونه محصولات، نگهداری در فضاهای فروشگاهی است که امکان تابش نور آفتاب و ورود گرد و غبار به درون بسته ها وجود ندارد اما به این دلیل که وانت ها در مسیر باد و آفتاب و گرد و خاک هستند بنابراین محصولات یاد شده دارای کیفیت لازم و ارزش غذایی از نگاه سلامت محور نیستند.

وی گفت: توصیه ما به شهروندان این است که از خریدن و مصرف این نوع محصولات پرهیز کنند زیرا ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد.



** ساماندهی فروشندگان سیار؛ راهکاری موثر



معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم در این مورد، اظهار کرد: بازرسان این معاونت بیشترین ارتباط شان با واحدهای دارای مجوز و پروانه در درون محدوده شهر است و چون فروشندگان سیار سوغاتی های کرمانشاه جا و مکان ثابتی ندارند، بنابراین امکان برخورد سلبی و قهری با آنها وجود ندارد زیرا به سرعت مکان خود را تغییر می دهند.

'عباس سجادی راد' گفت: در آخرین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر که با حضور معاونین برنامه ریزی و امور عمرانی استاندار و مدیران دستگاه های عضو این ستاد برگزار شد، مساله فروشندگان سیار نان برنجی و نیز سایر دستفروشان مطرح شد و این اجماع وجود داشت که بهتر است تدبیری برای ساماندهی این فروشندگان اندیشیده شود.

وی گفت: قرار است کار جمع آوری فروشندگان سیار به اداره اجراییات شهرداری واگذار شود اما ترجیح مسوولان این است که ساماندهی شوند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، تاکید کرد: اتحادیه نان برنجی پزهای شهر کرمانشاه مکلف شده که با همکاری شهرداری نسبت به ساماندهی این فروشندگان سیار با در نظر گرفتن مکانی که به سیمای شهری لطمه نزند و نیز اعتبار برندهای معتبر تولید نان برنجی و سایر سوغاتی های شهر را مخدوش نکنند، اقدام کنند.

وی گفت: لازم است فروشندگان سیار، پس از ساماندهی، تولیداتی دارای شرایط بهداشتی و تازگی محصول و برندهای معتبر نان برنجی پزی های شهر را عرضه کنند.

به گفته سجادی، معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه نیز موافقت خود را برای اعطای تسهیلات به این فروشندگان سیار به شرطی که بخواهند براساس مقررات ساماندهی شوند، اعلام کرده است.

در شهر کرمانشاه افزون بر 150 کارگاه تولید انواع نان برنجی، نان خرمایی و کاک وجود دارد که با استفاده از خمیرهای مخصوص و کوره های سنتی اقدام به تولید محصول می کنند.

گزارش از یحیی معماری- ایرنا

۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید