اخبار

"پیه" و "دنبه" را جایگزین روغن خوراکی نکنید

"پیه" و "دنبه" را جایگزین روغن خوراکی نکنید

یک کارشناس تغذیه معتقد است: چربی‌های حیوانی مانند "پیه" و "دنبه" تنها برای مصارف غیرخوراکی مانند صابون‌سازی کاربرد دارد.

لیلا رضازاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پیه و دنبه را از انواع چربی‌های جامد دانست که میزان اسید چرب موجود در آنها بسیار بالا است و از همین رو نباید برای خوراک استفاده شود.

وی با بیان اینکه این اسید چرب بالا باعث انواع بیماری‌های قلبی، افزایش تری‌گلیسرید و کلسترول بد خون و ... می‌شود، تصریح کرد: این نوعی چربی‌ها حتی از روغن "پالم" که نوعی روغن گیاهی است نیز بدتر ومضرتر است.

به گفته این کارشناس تغذیه روغن پالم از خرما و یا هسته خرما تهیه می‌شود که منشا گیاهی دارد و فقط اسیدهای چرب اشباع در آن از سایر روغن‌های مایع بیشتر است، در حالیکه پیه و دنبه منشا جانوری دارد و جامد است.

رضازاده افزود: پیه و دنبه فقط از روغن‌های جامد نباتی بهتر است، زیرا روغن جامد نباتی علاوه بر اسید چرب اشباع، ترانس هم دارد که سرطان‌زا است.

وی به افراد توصیه کرد: از بین انواع روغن‌ها فقط از روغن‌هایی که در دمای اتاق مایع هستند استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه روغن زیتون، کنجد، کانولا، ذرت، آفتابگردان و سویا را به ترتیب بهترین روغن‌ها دانست که میزان چربی و سرطان‌زایی آنها کمتر است.

رضازاده با بیان اینکه روغن جامد باید از سفره‌های مردم حذف شود، گفت: نکته‌ای که در مورد همه انواع روغن باید مدنظر داشت این است که از سرخ کردن بیش از حد آنها خصوصا تا مرحله دود کردن خودداری شود.

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید