اخبار

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز

 با توجه به فصول و مناسبت های ملی و مذهبی تغییراتی در تغذیه ایجاد می شود که از آن جمله می توان به برجسته شدن مصرف سه ماده غذایی آجیل ، شیرینی جات و میوه در ایام نوروز اشاره کرد که می بایست در مصرف آنها نکاتی را رعایت کرد.

 دکتر مصطفی نچواکعضو هیات علمی دانشگاه و دکترای تغذیه در گفتگو با خبرنگار وب دا ضمن اشاره به مطلب فوق آجیل و میوه راجزء مواد مغذی و ارزشمندی دانست که باید در رژیم مصرف خانوار گنجانده شود.

وی در مورد میوه ها گفت : خوردن میوه بعد از وعده غذایی مانع جذب ویتامین های میوه می گرددو باید بعنوان میان وعده استفاده شود تا ارزش غذایی خود را حفظ کند.

این دکترای تغذیه  در مورد مصرف مغزها نیز دو نکته را مهم دانست و گفت : شرط استفاده از آجیل و مغزها به عنوان یک ماده غذایی سالم تازگی و کم نمک بودن آن است. بارعایت این دونکته می توان به آجیل و انواع آن به عنوان یک ماده مغذی و ارزشمند نگاه کرد.

دکتر نچواک افزود : چربی درون آجیل کهنه اکسید شده و می تواند به عنوان یک ماده خطرناک برای سلامتی انسان تلقی شود.

وی همچنین نمک را یکی از تهدیدات بالقوه سلامت انسان عنوان کرد و گفت:نمک ترکیبی است که برای تمامی سنین خطرات جدی دارد ولی متاسفانه بیشتر فروشندگان برای بالا بردن وزن آجیل و افزایش سود مقدار زیادی نمک به آن می زنند بهمین دلیل توصیه می کنیم که در موقع خرید مغزها حتما به میزان نمک این مغزها توجه شود و تا حد امکان از انواع بدون نمک استفاده شود.

وی در مورد شیرینی جات نیز گفت: هیچگاه از دید کارشناسان تغذیه ای نگاه مثبتی به شیرینی وجود نداشته چون در شیرینی شکری استفاده می شود که به قاتل شیرین معروف است.

وی افزود : بدی و مضرات شیرینی مختص سن و جنس خاصی نیست برای نوع بشر کلاً ضرر دارد و نبایداز نظر ارزش غذایی برابر با آجیل یا میوه  به آن نگاه کنیم و تا حد امکان می بایستمصرف این ماده مضر را به حداقل برسانیم. 

دکتر نچواک در ادامه به پیشگیری از پرخوری در این ایام اشاره کرد و گفت : باید به این نکته همیشه توجه کنیم که داشتن اضافه وزن خیلی راحت است اما از دست دادن وزن اضافه خیلی سخت.کاری کنیم در این ایام علاوه بر آرامش روان آرامش جسم نیز داشته باشیم تا جسممان با پرهیز از پرخوری و تغذیه صحیح و  از این تعطیلات لذت ببرد .

وی افزود همچنین برای برهم نخوردن تناسب اندام در این ایام علاوه بر برنامه ریزی برای انجام ورزشی منظم مثل پیاده روی و جلوگیری از ریزه خواری بعد از وعده های اصلی می بایست هر2 روز یکبار وزن بدن چک شود.

 این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین به نکاتی در مورد  تغذیه در سفر اشاره کرد و گفت :در سفر تا آنجا که ممکن است مواد و لوازم مورد نیاز برای پخت غذا را باید بهمراه داشت چون غذایی سالم تر و مقوی تر از از غذای خانگیوجود ندارد. همچنین نوشیدن آب نباید فراموش شود حتی اگر تشنگی احساس نشود.

 

۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید