اخبار

فوق تخصص آلرژی:همه مواد غذایی توانایی ایجاد علائم آلرژی در بدن را دارند

فوق تخصص آلرژی:همه مواد غذایی توانایی ایجاد علائم آلرژی در بدن را دارند

آلرژی واکنش بدن به گروهی از مواد خوراکی ، داروها و موادی است که از طریق استنشاق وارد بدن می شوند.

 یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با اعلام این مطلب گفت: بدن بیماران آلرژیک واکنش  تغیرشکل  یافته به آنتی ژن های خوراکی ، تزریقی و محیطی نشان می دهد که در حالت طبیعی باعث ایجاد علائم بالینی در اغلب مردم نمی شود.

دکتر سید حمیدرضا مرتضوی افزود: اصطلاح آلرژی معمولا برای توصیف پاسخهای شدت یافته  ارگانهای مشخصی از بدن از جمله ریه ،پوست،دستگاه گوارش و بینی به آنتی ژن های خاصی است که می تواند از طریق مواد غذایی ، هوا و  ... وارد بدن شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد  اعضایی که درگیر آلرژی می شوند و نیز تظاهرات آن گفت: ارگانهای که بیشتر درگیر عوارض آلرزی میشوند شامل پوست،دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش و دستگاه قلب و عروق میباشد و تظاهرات آن به صورت درگیری پوستی از جمله خارش و خشکی پوست،کهیر، وبثورات پوستی ، آسم، تهوع،استفراغ ،عدم وزن گیری مناسب کودکان ،خونریزی های گوارشی  التهاب ،خارش و آبریزش بینی ،انسداد بینی همراه عطسه ،خارش گوش، حلق و سقف دهان و افزایش ترشحات مخاطی است اما شدید ترین شکل آن واکنش آنا فیلا کسی است که ایجاد شوک و افت شدید فشارخون  می کند و گاهی حتی موجب مرگ می شود.

چه افرادی بیشتر مستعد آلرژی هستند؟برای ایجادعلائم آلرژیک دو عامل باید وجود داشته باشد:اول استعداد ژنتیکی وبعد وجود شرایط محیطی لازم برای مواجهه با ماده ای که فرد را دچار واکنش افزایش حساسیتی یا همان آلرژی میکند.

دکتر مرتضوی در خصوص درمان آلرژی گفت: اولین و مهمترین اقدام  پرهیز بیمار از ماده ای است که به آن آلرژی دارد  اما از آنجاییکه حذف بسیاری از موادی که موجب آلرژی می شوندعملی نیست پزشکان از درمان های دارویی ویژه  استفاده می کنند و در برخی شرایط نیز برای بعضی از افراد واکسن های آلرژی توصیه می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درمورد پیشگیری از آلرژی نیز گفت: اگر بخواهیم از بدو تولد شروع کنیم مهمترین اقدام توصیه اکید به تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و ادامه ی آن همراه با برنامه ی تغذیه ای زیر نظر پزشک متخصص می باشدچرا که بسیاری از مواد غذایی در سنین بالاتر مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند ولی میتواند در شیرخوران زیر یکسال حساسیت زا باشد و آنان را مستعد ایجاد علائم چه در زمان مصرف و چه در سنین بالاتر بکند. مسئله بعدی دوری از محیط هایی است که توانایی تحریک و ایجاد بیماریهای آلرژیک را دارند مثلاً حضور در مکانهای با آلاینده های محیطی از جمله دود سیگار ، سوختهای فسیلی ، آلاینده های صنعتی و بالاخره پرهیز از مصرف خودسرانه ی دارو.

این فوق تخصص آلرژی در مورد نقش غذا در به وجود آمدن و تشدید آلرژی نیز گفت: هر ماده ی خوراکی بصورت بالقوه توانایی ایجاد علائم آلرژی را دارد و بسته به خصوصیات ژنتیکی افراد علائم آلرژی در گروهی دیده می شود . موادغذایی مانند شیرگاو ، تخم مرغ ، ماهی و غذاهای دریایی ، بادام زمینی و آجیل و کنجد می توانند موجب آلرژی شوند اما خوشبختانه بسیاری از حساسیتهای غذایی با افزایش عمر از بین میروند. در اینجا تاکید میکنم هرماده غذایی و خوراکی توانایی ایجاد آلرژی را دارد.اما استفاده از مواد خوراکی تازه بجای غذاهای با ماندگاری طولانی و دارای افزودنیها ، استفاده ی کمتر از غذاهای پرچرب و نمک و خصوصا فست فودها ، عدم مصرف نوشابه ها و آب میوه های صنعتی می تواند فرد را تا میزان زیادی مصون بدارد. میوه و سبزیجات تازه سرشار از آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند که از فرد در مقابل بیماریهای آلرژیک محافظت می کند تامین ویتامینهای ضروری از جمله ویتامین دی نیز در پیشگیری موثر است و بالاخره بعضی عناصر از جمله سلنیوم و روی مهم اند که با مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای تازه میتوانند به مقدار کافی در اختیار فرد قرار گیرند.

 

 

 

 

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید