اخبار

مضرات مصرف نوشابه های گازدار را جدی بگیرید

عوارض مصرف نوشابه های گازدار : چاقی، سوء تغذیه و حتی تشدید بیماریهایی چون بیماریهای گوارشی، قلبی و ریوی و ...
مضرات مصرف نوشابه های گازدار را جدی بگیرید
کرمانشاه - امـروزه مصرف نوشابه های گازدار هر روز بیشتر از دیروز بین اقشار مختلف مـردم دیده می شود اما بسیاری از مـصرف کنـنـدگان از مـضرات این نوشابه های رنگارنگ کمتر اطلاعی دارند و شاید اگر کمی از این مضرات آگاهی داشتند در نوشیدن آن بیشتر دقت می کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا پـژوهشگران علوم تغذیه ای بر این عقیده اند که نوشابه های گازدار بدون ارزش غذایی با خاصیت اسیدی، پوسیدگی دندانها را به دنبال دارد و بعلاوه به خاطر وجود موادی که در این نوشابه ها استفاده می شود چاقی، سوء تغذیه و حتی تشدید بیماریهایی چون بیماریهای گوارشی، قلبی و ریوی و ... را نیز می تواند در صورت مصرف زیاد آن انتظار داشت.
عاطفه نادری کارشناس ارشد رژیم های درمانی و تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مصرف نوشابه های گازدار با خاصیت اسیدی بالا مینای دندانها را تخریب کرده و میزان قند بالای این گونه مـحصولات، پوسیدگی دندانها را تسریع می -کند.
وی در ادامه با اشاره به وجود چاقی های مفرط در افرادی که هر روز از نوشابه های گازدار استفاده می کنند، اظهار داشت: هر لیوان نوشابه 10 تا 12حبه قند را در خود جای داده است اما با این وجود ارزش غذایی بالایی را نمی توان برای این نوشابه ها در نظر گرفت.
وی افزود:مصرف نوشابه های گاز دار با محتویات آب و افزودنی های مصنوعی، اسانس و شکر، یک دفعه کالری زیادی را وارد بدن می کند و بدن با دریافت و جذب کالری مورد نیاز خود، کالری های اضافه این نوشابه ها را به چربی تبدیل کرده و به علاوه اشتهای فرد را برای دریافت کالری های اضافه ترغیب می کند.
نادری با بیان اینکه اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریک معده، عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار داشت: افرادی که از زخم معده و سوزش سر دل رنج میبرند باید از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری کنند.
وی با اشاره به تاثیر مصرف نوشابه های گازدار بر عملکرد دیگر اعضای بدن، ایجاد اختلال عملکرد کلیه ها را از این موارد ذکر کرد و بیان داشت: مصرف نوشابه های گازدار اسید فسفریک خون را افزایش داده و با ورود خون به کلیه ها برای تصفیه، کلیه ها قادر به دفع سریع اسید فسفریک بالای خون نمی باشند بنابراین فشار مضاعفی بر روی کلیه ها تحمیل می گردد و با رسوب آن در کلیه ها باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شود.
وی افزود: مصرف زیاد نوشابه های گازدار باعث برداشته شدن کلسیم از استخوانها و ورود این کلسیم به درون خون می -شود و به این ترتیب کلسیم استخوانی در خون جریان یافته و موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها خواهد شد که این امر در نهایت فرد را مبتلا به تشکیل سنگ کلیوی در کلیه می کند یا روند تشکیل این سنگ ها را در کلیه سرعت می -بخشد.
کارشناسان تغذیه می گویند:به نوشابه های گازدار عمدتا کافئین افزوده می گردد تا اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود ایجاد کنند، کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنیهای حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می گردد.
این پژوهشگران براین باورند که بیماریها یک شبه پدیدار نمی گردند بلکه طی سالها بر اثر پیروی از رژیمهای غذایی نامناسب ایجاد میگردند؛ کافئین موجود در نوشابه ها نیز سبب بر هم خوردن نظم خواب گردیده و حتی کم آبی در بدن خواهد شد.
567
۲۷ دی ۱۳۸۸ ۰۸:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید