اخبار

نخستین آزمایشگاه ژنتیک غرب و جنوب غرب کشور درکرمانشاه افتتاح شد.

این آزمایشگاه ها در سطحی وسیع برای ارزیابی ذخایر ژنتیکی گیاهی، جانوری و میکروارگانیسمی، تعیین دینامیک جمعیت ها و روابط گونه ها و افراد استفاده می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، گفت: در سومین روز از هفته هوای پاک نخستین آزمایشگاه ژنتیک غرب و جنوب غرب کشور با اعتبار 500 میلیون ریال در کرمانشاه به بهره برداری رسید.

کیومرث کلانتری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه،  با بیان اینکه حیات وحش به عنوان ذخایر ژنتیکی و ثروت بشری، نتیجه میلیون ها سال تکامل گونه های گیاهی، جانوری و میکرو ارگانیسم ها است، گفت: اهمیت مطالعه و حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در حفاظت  محیط زیست، از سالها پیش توسط مراجع بین المللی شناخته شده است.

وی ادامه داد: گونه های وحشی و حیات وحش، شناسایی، تعیین سطوح تنوع، دینامیک جمعیت آنها و محافظت از این دارایی های محلی که سرمایه های ملی و بین المللی می باشند از اولویت تحقیقاتی و اجرایی خاصی برخوردار است.

کلانتری  در ادامه با بیان اینکه تنوع زیستی در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: هر چند در کشور ما فعالیت ها و مطالعاتی در اکوسیستم های کشاورزی در زمینه تنوع ژنی انجام شده است، ولی در سیستم های طبیعی، این مطالعات فقط در سطح گونه و اکوسیستم متمرکز است و مطالعاتی اینچنینی در سطح ژن انجام نشده است و یا بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: امروزه این آزمایشگاه ها در سطحی وسیع برای ارزیابی ذخایر ژنتیکی گیاهی، جانوری و میکروارگانیسمی، تعیین دینامیک جمعیت ها و روابط گونه ها و افراد استفاده می شوند.

وی تاکید کرد: پهنه جغرافیایی  گسترده، تنوع اقلیمی، ویژگیهای توپوگرافیکی و موانع طبیعی گوناگون سبب شده تا در طول زمان، تنوع ژنتیکی کم نظیری در استان کرمانشاه ایجاد و تثبیت شود و در زمره مناطق منحصر به فرد از لحاظ تنوع زیستی قرار گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان افزود: تنوع شرایط اقلیمی در سالیان متمادی موجب تثبیت انواعی از گونه های حیات و حش شده است که از نظر ژنتیکی بسیار با ارزش هستند، بنابراین با توجه به غنای گونه ای در استان، مطالعه و همچنین حفاظت از آنها ضروری است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت ویژه این موضوع، مجموعه سیستم هایی شامل پی سی آر، میکروفیوژ، الکتروفورز، فریز منفی 80 ، ژل داکیومنتیشن، سانتریفیوژ مجهز به یخچال، دستگاه ورتکس، دستگاه اسپین و ست سمپلر با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال برای اولین بار در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خریداری و در این آزمایشگاه راه اندازی شده که انجام پژوهش های سطح بالا را امکان پذیر می سازند.

وی افزود: این آزمایشگاه هشتمین آزمایشگاه کشور و  مرجع و مرکز آزمایش ژنتیک در غرب، مرکز و جنوب  غرب کشور محسوب  می شود .

کلانتری در پایان گفت: تلاش می کنیم فاز دوم این آزمایشگاه تا پایان فروردین ماه 1389 به بهره برداری برسد.

۳۰ دی ۱۳۸۸ ۰۸:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید