اخبار

با مصرف موادغذایی ایمن، داشتن رژیم‌‌غذایی و انجام فعالیت‌بدنی مناسب زندگی‌سالمی داشته باشید

با مصرف موادغذایی ایمن، داشتن رژیم‌‌غذایی و انجام فعالیت‌بدنی مناسب زندگی‌سالمی داشته باشید

کارشناس تغذیه مرکزبهداشت استان‌کرمانشاه افراد با رعایت چندنکته ساده در سه‌مقوله مصرف موادغذایی ایمن، داشتن رژیم‌‌غذایی و نیز انجام فعالیت‌بدنی مناسب می‌توانند خودمراقبتی مطلوبی را انجام داده و زندگی‌سالمی داشته باشند.

نیلوفر حیدری به مناسبت هفته ملی "سلامت"در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌کرمانشاه با بیان اینکه شعارامسال هفته‌ملی سلامت "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره"، گفت: در همین راستا و برای ارتقا ایمنی و سلامت موادغذایی باید آموزش‌های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشتی به کشاورزان، تولیدکنندگان و نیز عامه‌مردم داده شود.

وی تصریح کرد: سفره بخشی از چرخه سلامت موادغذایی است که ارتباط مستقیمی با مردم داشته و همه افراد بیشترین دخالت را درسلامت آن دارند.

حیدری افزود: در زمینه ارتقا ایمنی سفره‌های غذا و نیز سلامت افراد باید سه‌مقوله استفاده از موادغذایی ایمن، داشتن رژیم‌غذایی مناسب و  فعالیت مناسب‌بدنی را موردتوجه قرار داد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در مقوله استفاده از موادغذایی ایمن باید به نکاتی از جمله خرید موادغذایی از اماکن‌معتبر، استفاده از ظروف و وسایل پاکیزه و تمیز و نیز پخت کامل موادغذایی توجه شود.

وی افزود: همچنین باید از قراردادن موادغذایی خام در کنار موادغذایی پخته خودداری شود و نباید موادغذایی پخته‌شده را بیش از دوساعت در محیط  و فضای آزاد قرار داد.

حیدری با توصیه افراد به استفاده از موادغذایی تازه، اظهار کرد: نگهداری موادغذایی در یخچال نیز مدت‌زمان مشخصی داشته و با نگهداری طولانی‌مدت، مواد غذایی خواص خود را از دست می‌دهند.

وی با تاکید بر توجه افراد به تاریخ انقضای محصولات‌غذایی توصیه کرد: افراد به شکل بسته‌بندی مواد نیز توجه کرده و به عنوان مثال در خصوص قوطی‌های کنسرو از خرید قوطی‌های زنگ‌زده و بادکرده خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه در خصوص نوع رژیم غذایی افراد اظهار کرد: برای اینکه تغذیه‌افرد از روز نخست‌زندگی سالم باسد به مادران توصیه می‌شود تا حتما شش‌ماه اول زندگی نوزاد خود را تنها با شیرخود تغذیه کنند.

وی تصریح کرد: شیرمادر تا شش‌ماه اول املاح، ویتامین‌ها و موادغذایی موردنیاز را برای نوزاد به میزان کافی داشته و او را از سایر موادغذایی بی‌نیاز می‌کند.

حیدری اظهار کرد: با گذشت شش‌ماهه اول زندگی نوزاد استفاده از غذاهای کمکی سالم ماننده حریره‌بادام توصیه می‌شود.

وی اظهار کرد: با بالارفتن سن‌افراد و توانایی آنها در انتخاب موادغذایی توصیه ما براین است که افراد تنوع‌غذایی را بطورجد در برنامه‌غذایی خود لحاظ کنند.

این کارشناس‌تغذیه اظهار کرد: هرنوع ماده‌غذایی حاوی یک ماده مغذی باارزش است و داشتن تنوع‌غذایی و استفاده از همه موادغذایی موجب می‌شود تا بدن همه‌املاح و موادمغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

حیدری بر افزایش مصرف میوه و سبزیجات در برنامه‌غذایی افراد تاکید و تصریح کرد: بدن روزانه به بیش از 400 گرم میوه و سبزیجات نیاز دارد و افراد می‌توانند برای رفع این میزان نیازروزانه بدن، به جای تنقلات مضر و زیان‌آور، میوه و سبزیجات را به عنوان میان‌وعده در طول‌روز مصرف کنند.

وی با تاکید بر حذف روغن‌نباتی جامد از برنامه‌غذایی افراد توصیه کرد: افراد روغن‌هایی مانند آفتاب‌گردان، زیتون و کلزا را جایگزین روغن‌نباتی جامد کنند.

وی تصریح کرد: روغن‌های نباتی جامد همان روغن‌های گیاهی هستد که در فرآیند تبدیل آنها به روغن‌جامد حاوی اسیدچرب مضر ترانس شده که این نوع اسید‌چرب در طولانی‌مدت زمینه گرفتگی‌عروق کرونری قلب و نیز انواع سرطان را فراهم می‌کند.

حیدری همچنین به منظور حفظ سلامت‌بدن بر کاهش مصرف نمک و قند در برنامه‌غذایی روزانه افراد تاکید کرد.

این کارشناس تغذیه در ادامه داشتن فعالیت مناسب‌بدنی را یکی از مقوله‌های مهم در حفظ سلامت‌بدن افراد دانست و اظهار کرد: حداقل 150 دقیقه فعالیت‌بدنی در طول هفته برای حفظ سلامت‌بدن ضروری است.

حیدری با بیان اینکه هیچ زمانی برای ورزش‌کردن دیر نیست، گفت: افراد باید در هرسنی که هستند کم‌تحرکی را کنار گذاشته و یک فعالیت بدنی منظم را با توجه به شرایط جسمی و سن و سال خود انتخاب کرده و انجام دهند.

وی با بیان اینکه بدن کوکان و نوجوانان به روزانه 60 دقیقه فالیت‌بدنی با شدت متوسط نیاز دارد، اظهار کرد: متاسفانه افزایش استفاده از کامپیوتر و نیز تماشای برنامه‌های تلویزیون موجب شده تا تحرک کودکان و نوجوانان بسیار کاهش یابد که در همین راستا باید مسئولین مدارس و نیز خانواده‌ها به امر ورزش این قشر از جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

حیدری در پایان ابراز امیدواری کرد افراد با رعایت این نکات‌ساده بتوانند با انجام خودمراقبتی زندگی‌سالمی را برای خود رقم بزنند.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید