اخبار

باید برای بالا رفتن سطح آگاهی شهروندان در مورد محصولات ارگانیک تلاش کرد

باید برای بالا رفتن سطح آگاهی شهروندان در مورد محصولات ارگانیک تلاش کرد

یک کارشناس کشاورزی با تاکید بر اهمیت دارا بودن گواهی در محصولات ارگانیک گفت: باید با ارتقای سطح آگاهی شهروندان شناخت جامعه را در مورد محصولات ارگانیک بالا برده و از این طریق مانع از سوء استفاده‌های افراد سودجو شویم.

دکتر محمود خرمی وفا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، از امنیت غذایی به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جوامع امروزی یاد کرد و گفت: یکی از جنبه‌های امنیت غذایی سلامت غذا و مواد غذایی است که با رواج مصرف ترکیبات شیمیایی حساسیت‌ها نسبت به آن افزایش یافته است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در زمینه تولید و مصرف مواد غذایی ارگانیک، افزود: باید با برنامه ریزی مناسب فرهنگ تولید و مصرف مواد غذایی ارگانیک در جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل ناآگاهی شهروندان سوء استفاده‌هایی در زمینه عرضه محصولات ارگانیک ممکن است صورت بگیرد، گفت: برای جلوگیری از تقلب در زمینه عرضه مواد ارگانیک باید آگاهی‌های شهروندان را بالا برد.

خرمی وفا گفت: باید با بالا بردن آگاهی جامعه اجازه ندهیم تا افراد سودجو محصولات سالم خود را به نام ارگانیک در اختیار شهروندان قرار دهند.

این صاحبنظر عرصه کشاورزی در ادامه در مورد ویژگیهای محصولات ارگانیک هم توضیحاتی داد و گفت: تنها عدم مصرف سم و کود در تولید محصول نمی‌تواند ارگانیک بودن آن را تضمین کند و محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که ضمن لحاظ شدن استانداردهای لازم در تولید آن‌ها، مراحل گرفتن گواهی سلامت را هم طی کرده باشند و دارای گواهی باشند.

عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته روی تولید و مصرف مواد ارگانیک کار شده است، گفت: راه اندازی فروشگاه‌های عرضه مواد ارگانیک در کشورهای پیش رو نشان از پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه تولید محصولات ارگانیک در این کشورها دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه به بیان تعریفی از محصول سالم و ویژگی‌های آن پرداخت و با اشاره به تفاوت‌های بین محصولات سالم و ارگانیک گفت: محصولات سالم محصولاتی هستند که در تولید آن‌ها استانداردها در زمینه میزان مصرف مواد شیمیایی رعایت شده باشد و بقایای مواد شیمایی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

خرمی وفا تولید محصول سالم را وظیفه تولید کننده دانست و گفت: مصرف محصولات سالم از حقوق اولیه مصرف کنندگان است که باید این حق خود را با جدیت مطالبه کنند و روی آن حساسیت داشته باشند.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید