اخبار

گزارش معاون درمان دانشگاه از جزییات اجرای طرح تحول سلامت را در سالگرد آغاز این طرح بخوانید

گزارش معاون درمان دانشگاه از جزییات اجرای طرح تحول سلامت را در سالگرد آغاز این طرح بخوانید

معاون‌درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به بهانه یک ‌سالگی طرح ‌تحول نظام‌ سلامت به تشریح جزییات اجرای این ‌طرح‌ در استان‌ کرمانشاه پرداخت.

دکتر رضا شتابی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌کرمانشاه با بیان‌ اینکه ایجاد ‌تحول در نظام‌سلامت دغدغه تمامی دولت‌های بعد از انقلاب‌اسلامی بوده است، گفت: متاسفانه این‌تحول با توجه به مشکلات ‌اقتصادی در دولتهای ‌‌قبلی میسر نشد.


تا پیش از اجرای ‌طرح 70 درصد بار هزینه‌های درمانی بردوش مردم بود

وی اظهار کرد: عدم ایجاد تحول، مشکلات بسیاری را در سیستم ‌سلامت کشور به وجود آورده بود که مهم‌ترین آن تحمیل بارمالی بسیار بر مردم برای پرداخت هزینه‌های درمان بود، بطوریکه مردم عملا 70 درصد هزینه‌های‌درمان را از جیب ‌خود پرداخت می‌کردند.

شتابی غیر واقعی بودن تعرفه‌های خدمات ‌درمانی را از ‌دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: تا پیش از طرح تحول تعرفه‌گذاری‌ها بخصوص در بخش بیمارستانهای ‌دولتی بسیار با ارزش ‌واقعی خدمات ارائه‌ شده متفاوت بود و در مقابل خدمات ‌درمانی مبلغ ‌ناچیزی دریافت می‌شد.

وی همچنین عدم تحقق بموقع تعهدات سازمانهای‌بیمه‌گر به بیمارستانها را از جمله این‌مشکلات بیان کرد و گفت: تا پیش از طرح تحول ‌سلامت سازمانهای بیمه به علت کمبود منابع ‌مالی پرداختی‌ها را با تاخیرهای بعضا چندماهه به بیمارستانها می‌دادند که این امر موجب شده‌ بود تا بیمارستانها به شدت در مشکلات ‌مالی دست و پا بزنند.

وی افزود: این مشکلات‌مالی موجب شده ‌بود تا بیمارستانها نتوانند عملا به توسعه ‌فیزیکی ساختمان و یا کیفی‌سازی خدمات خود بپردازند.

شتابی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر پرداختی‌ ناچیز بیمارستان به پرسنل خود از جمله پرستاران موجب شده‌بود تا کارکنان و کادردرمانی بیمارستان عملا انگیزه‌ای برای کار نداشته باشند و این شرایط دست به دست هم داده ‌بود تا هم بیماران، هم پرستاران و هم کادردرمانی همه از وضعیت سیستم‌سلامت کشور ناراضی باشند.

 

کاهش پرداختی از جیب‌مردم اولین هدف طرح‌تحول

معاون‌درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به این‌شرایط، دولت ‌یازدهم با روی کارآمدن  سلامت را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داد و با حمایت مجلس طرح تحول نظام‌سلامت را درکشور به اجرا درآورد.

وی اظهار کرد: این طرح با اختصاص درصدی از سهم ‌یارانه‌ها و نیز اختصاص یک ‌درصد از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده کشور از 15 اردیبهشت‌ماه سال‌گذشته و در قالب چند بسته ‌مختلف به اجرا درآمد.

شتابی مهم‌ترین بسته این ‌طرح را کاهش پرداختی از جیب‌ مردم عنوان کرد و افزود: تا پیش از طرح تحول‌سلامت مردم عملا 70 درصد هزینه‌های‌درمان را پرداخت می‌کردند، اما با اجرای این‌بسته از طرح تحول‌سلامت، پرداختی بیماران شهری به 10درصد و بیماران ‌روستایی به پنج‌ درصد کاهش یافت.

 

طرح‌تحول عملا راه زیرمیزی ‌گرفتن پزشکان را بست

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه واقعی‌شدن تعرفه‌های خدمات‌درمانی را با اصلاح و ابلاغ کتاب جدید ارزش خدمات نسبی، بسته ‌دیگر طرح‌تحول نظام‌سلامت عنوان کرد و افزود: غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات‌درمانی تا پیش از اجرای طرح‌تحول نظام‌سلامت موجب شده بود تا بعضی از پزشکان حق‌الزحمه خود را خارج از روال قانونی و با عنوان زیرمیزی دریافت کنند.

وی اظهار کرد: این شرایط موجب شده‌ بود تا بیمار علاوه بر پرداخت‌های قانونی که 70 درصد هزینه‌های درمان را شامل می‌شد، مبلغی را هم به عنوان زیرمیزی داده و هزینه‌های دارو و خدمات پاراکیلینیکی را نیز در بیمارستانها باید بیمار پرداخت می‌کرد.

شتابی افزود: خوشبختانه با اصلاح تعرفه‌ها و ویرایش کتاب ارزشهای ‌نسبی خدمات و ابلاغ آن تا حد زیادی تعرفه‌ها واقعی ‌شد و عملا راه‌ گرفتن زیرمیزی بسته شد.

وی اظهار کرد: همچنین با واقعی‌شدن تعرفه‌ها و افزایش هزینه‌های درمانی، سهم ‌پرداختی مردم از هزینه‌های درمان مجددا از 10 درصد شهری به شش ‌درصد و از پنج ‌درصد روستایی به سه‌درصد کاهش یافت.

شتابی اظهار کرد: همچنین با اجرای این‌بسته هم‌اکنون فرانشیز بیماران‌سرپایی به زیر 20درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: با این کاهش فرانشیز در حال‌حاضر انجام اعمال‌ جراحی پر هزینه مثل کاشت‌پروتز و نیز شیمی‌درمان نیز با همان هزینه شش ‌درصد شهری و سه ‌درصد روستایی انجام می‌شود.

 

طرح‌تحول، پزشکان را در مناطق‌محروم ماندگار کرد

شتابی بسته ‌دیگر طرح‌تحول نظام‌سلامت را کاهش میزان ‌سزارین عنوان کرد و افزود: در این‌بسته با رایگان‌کردن هزینه‌های زایما ن‌طبیعی و نیز بهبود و توسعه بلوک‌های زایمانی به نحوی که فضای رضایت‌بخشی برای مادران باردار ایجاد شود، سعی شد تا آمارسزارین کاهش یابد.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این‌بسته کاهش آمارسزارین در راستای افزایش سلامت‌ مادر و نوزاد است و در حال‌حاضر پزشک‌ زنان تنها در موارد ضروری حق تجویز سزارین را دارد.

شتابی بسته‌دیگر طرح را ارتقاء ساختار‌ فیزیکی بیمارستان و بهبود هتلینگ آنها عنوان کرد و افزود: این‌بسته در دو فاز یک و دو در استان جرایی شد و اعتبارت هر دو ‌فاز نیز تخصیص شد و کارهای آن تقریبا به اتمام رسیده است.

وی طرح ماندگاری پزشکان در مناطق‌محروم را از دیگر بسته‌های طرح تحول نظام‌سلامت عنوان کرد و افزود: متاسفانه از دیگر مشکلات سیستم سلامت‌کشور تا پیش از اجرای طرح‌تحول این بود که پزشکان تمایلی به ماندگاری در مناطق‌محروم نداشتند و فقط در صورت اجبار و در راستای تعهداتی که داشتند حاضر به ماندگاری در این‌مناطق می‌شدند.

شتابی اظهار کرد: خوشبختانه با اجرایی‌شدن این بسته از طرح تحول نظام‌سلامت که امتیازاتی را در پرداختی به پزشکان مناطق‌محروم قائل شده و بهسازی محیط‌ زندگی این ‌پزشکان را در دستور کار خود قرار داده، پزشکان بسیاری برای ماندگاری اعلام آمادگی کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در حال‌حاضر 119 پزشک استان در این طرح شرکت کرده و اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

کرمانشاه یکی از 13 قطب درمان‌سرطان کشور می‌‌شود

شتابی طرح مقیمی ‌پزشکان در استان را از جمله دیگر بسته‌های طرح تحول نظام‌سلامت عنوان کرد و افزود: در حال‌حاضر 52 پزشک متخصص در بیمارستانهای استان حضور فعال دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه ارتقاء کیفیت ویزیت را از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح تحول ‌سلامت عنوان کرد و افزود: پیش از واقعی‌شدن تعرفه‌ها پزشکان عمدتا تمایلی به حضور در کیلینیک‌ها نداشتند و استانداردها در زمینه مدت و تعداد ویزیت‌ها هم تا حدزیادی رعایت نمی‌شد.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر با واقعی‌ شدن تعرفه‌ها استانداردسازی تعداد ویزیت در هرساعت و مدت ‌ویزیت در حال اجراست.

شتابی مهم‌ترین برنامه در خصوص بیماران ‌خاص و صعب‌العلاج را در راستای اجرای طرح‌ تحول نظام‌سلامت احداث مراکزدرمانی ویژه این ‌بیماران در قطب‌های درمان سرطان‌ کشور عنوان کرد که امسال اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: 13 قطب‌درمانی در کشور که استان‌کرمانشاه نیز یکی از آنهاست تعیین شده که در هر کدام از آنها مراکز درمانی ویژه بیماران‌ سرطانی ساخته می‌شود که در خصوص ساخت این‌مرکز در استان بخشی از اعتبارات تخصیص شده و پیگیری منابع مالی دیگر آن هستیم که در سال جاری اقدامات ساخت آن شروع می‌شود.

شتابی همچنین از گرفتن مجوز راه‌اندازی سه ‌مرکز غربالگری (سطح یک) در سه‌ شهرستان سرپل‌ذهاب، جوانرود و کنگاور خبر داد و اظهار کرد: تجهیزات مربوط به غربالگری سرطان از جمله ماموگرافی در اختیار این ‌مراکز قرار داده شده تا در زمینه بیماریابی اقدام کنند.

وی افزود: در مرکز استان نیز در سه‌ بیمارستان امام‌رضا (ع)، محمدکرمانشاهی و امام‌خمینی(ره) این‌مراکز و نیز مراکز سطح ‌دو که خدمات شیمی‌درمانی را نیز ارائه می‌دهند ساخته می‌شود.

 

111 میلیاردتومان برای اجرای طرح‌تحول نظام‌سلامت در کرمانشاه هزینه شد

معاون‌درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به تخصیص اعتبارات اجرای طرح‌تحول نظام‌سلامت در یازده‌ مرحله اظهار کرد: در مجموع 111 میلیارد تومان برای اجرای این طرح به استان اختصاص شد.

شتابی اظهار کرد: از این‌ میزان به طور شاخص 6.2 میلیارد تومان صرف هتلینگ بیمارستانها، 67 میلیارد تومان صرف کاهش پرداختی‌ها، شش میلیارد تومان برای طرح ماندگاری ‌پزشکان، 1.3 میلیارد تومان برای مقیمی‌پزشکان، پنج ‌میلیارد تومان برای طرح ارتقاء ویزیت و شش میلیارد تومان نیز برای توسعه بلوک‌های زایمانی هزینه شد.

 

اضافه‌شدن 76 تخت مراقبت‌های‌ویژه به مجموعه تخت‌های استان

وی ساخت کیلینیک‌های ویژه بیمارستانی را از جمله دیگر اقدامات در راستای اجرای طرح‌ تحول عنوان کرد و افزود: در حال‌حاضر در مرکز استان سه‌ کلینیک با زیربنای هرکدام 1900 مترمربع در سه ‌بیمارستان فارابی، معتضدی و محمدکرمانشاهی در حال ساخت است.

شتابی خاطرنشان کرد: همچنین در هر شهرستان نیز یک‌کلینیک با زیربنای 500 مترمربع ساخته خواهد شد که وسعت کلینیک شهرستان اسلام آبادغرب 1400 مترمربع است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: ساخت این کلینیک ها در مراحل ‌اولیه است و کارهای‌مناقصه آن در حال ‌انجام است.

شتابی همچنین از توسعه اورژانس‌های سه‌بیمارستان امام‌رضا (ع) با زیربنای 2400 مترمربع، امام‌خمینی (ره) با زیربنای 2600 مترمربع و طالقانی با زیربنای 2700 مترمربع در راستای اجرای طرح‌تحول نظام‌سلامت در استان خبر داد.

شتابی از اضافه‌شدن 76 تخت مراقبت‌های ویژه شامل تخت‌های ICU، PICU و NICU به مجموعه تخت‌های استان تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و اظهار کرد: قرارشده تا دانشگاه فضای ‌فیزیکی برای استقرار این تخت ها را احداث کند و وزارت ‌بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی تجهیز آن را برعهده گیرد.

 

افزایش 30درصدی ضریب اشغال‌تخت استان درپی اجرای طرح‌تحول

وی در ادامه با اشاره به افزایش 30 درصدی اشغال تخت‌های بیمارستانی در پی اجرای طرح‌تحول نظام‌سلامت اظهار کرد: این افزایش درحالی است که در زمینه پزشک‌عمومی و متخصص، پرستار و کادر پیراپزشکی درسطح استان کمبود داریم.

معاون‌درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در راستای جبران بخشی ازکمبود نیروی‌انسانی از محل اعتبار مربوط به هتلینگ طرح، 350 نیروی پرستار در استان جذب و مشغول بکار شدند.

شتابی جذب 20 نیروی متخصص و نیز 20 فوق‌تخصص را نیاز استان در زمینه پزشک ‌متخصص عنوان کرد و افزود: جذب این تعدادپزشک متخصص و فوق‌تخصص را قطعا از طریق وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.

این خبر را در خبرگزاری ایسنا ببینید.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید