اخبار

همایش ملی ISI وISC در کرمانشاه برگزار شد

پروفسور حری: اینکه افراد مقالات بیشتری در ISI داشته باشند، به این مفهوم نیست که آن ها عالم ترند

همایش ملی ISI وISC  هشتم بهمن ماه در دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پروفسور عباس حری در همایش ملی ISI و ISC  که  در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، گفت: ریشه علم سنجی برخواسته از رشته کتابداری و اطلاع رسانی است.

 

وی ادامه داد: در دهه 60 میلادی که قرار بود نمایه ای به نام نمایه استنادی علوم به وجود آید، دغدغه اصلی صاحب نظران آن زمان تعیین ضابطه برای ارائه مقالات علمی بود، لذا به این نتیجه رسیدند که بهترین راه این است که مبنا را بر اساس تعداد استناد هایی که به هر مقاله می شود بگذارند و این چنین نیز شد.

 

این استاد برجسته دانشگاه تهران، تصریح کرد: در نظام ISI علم تعریف نشده است و لذا معیار ارزشمندی علم تعداد استنادهای صورت گرفته به آن مقاله است.

 

پروفسور حری خاطرنشان کرد: پذیرش مقالات علمی در مجلات معتبر دنیا بستگی به محتوای آن ندارد، بلکه تنها به رعایت ساختار علمی در آن مقاله توجه می شود.

 

وی تاکید کرد: استناد یک حرکت علمی است و لذا مقالات و متون علمی مرهون استنادها هستند.

 

حری یادآور شد: در متون علمی، هر متنی نیازمند استفاده، بهره گیری و استناد به متون دیگر است. بینا متنیت می گوید که شما در متن علمی جدیدتان چه به متن های پیشین استناد بکنید و چه این کار را انجام ندهید، مرهون داشته ها و دانسته های پیشین هستید.

 

این استاد دانشگاه تهران، گفت: هر چه قدر بیشتر یک منبع علمی مورد استناد قرار گیرد، علمی تر است و لذا رتبه بندی هایی که امروزه در خصوص جایگاه علمی افراد، دانشگاه ها و کشورها صورت می گیرد بر اساس همین اصل است.

 

وی افزود: متاسفانه امروزه در بسیاری مآخد پایان نامه های دانشجویی استنادهای آورده می شود، که در متن پایان نامه از آن استفاده نشده است و همین طور بالعکس؛ یعنی در متن پایان نامه و مقالات از متون و مقالاتی استفاده شده که در قسمت مآخذ، به آن ها هیچ استنادی نشده است.

 

حری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آسیب های جدی در بخش علم سنجی این است که در بسیاری از مقالات در بخش مآخذ استنادهایی شده که در متن شاید تنها یک کلمه و نهایتا یک جمله از آن استفاده شده باشد، اما در داوری ها برای کلیه استنادها به یک اندازه امتیاز داده می شود.

 

وی تاکید کرد: معضل مهم تری که امروزه گریبانگیر علم شده، بحث کثرت گرایی است. باید توجه داشت، اینکه افرادی مقالات علمی بسیاری در ISI داشته باشند به این مفهوم نیست که آن ها عالم تر هستند.

 

پروفسور حری یادآور شد: زمانی که علم جنبه کاسب کارانه ( مادی ) به خود بگیرد، یقینا آن علم آسیب می بیند.

 

گفتنی است؛ این همایش ملی توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه کرمانشاه و اداره کل کتابخانه های عمومی استان با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، رازی، آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، پیام نور مرکز کرمانشاه، جامع علمی _ کاربردی کرمانشاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار شد.

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ ۰۹:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید