اخبار

بیانیه پایانی کارگاه مدیران IT دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور

در این همایش با حضورر مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاههای علوم پزشکی کشور مواردی از شیوه های ادغام فناوری اطلاعات در علوم پزشکی مطرح گردید که جمع بندی آن به صورت بیانیه ای اعلام شد.
بیانیه پایانی کارگاه مدیران IT دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور
 
بیانیه پایانی دومین همایش کارگاه نوآوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم پزشکی ـ آبان 1388 شیراز
 
نظر به اینکه جهت فراهم آوردن فضای ایجاد و اجرای یک برنامه در یک سازمان بایستی زمینه های لازم برای فعالیت آن برنامه بوجود آید و فناوری اطلاعات که برنامه ای جدید است نیاز به تأمین اسباب آن جهت حضور خانواده علوم پزشکی را دارد تا بتواند پاسخگوی تقاضای تیم سلامت کشور باشد.
در این همایش با حضورر مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاههای علوم پزشکی کشور مواردی از شیوه های ادقام فناوری اطلاعات در علوم پزشکی مطرح گردید که جمع بندی آن به صورت بیانیه ای به شرح ذیل آورده می شود.
تقاضای جمع حاضر این است که وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دست اندرکاران این مهم توجه ویژه ای به مفاد بیانه معطوف داشته و دستور برنامه ریزی لازم جهت تأمین و به نتیجه رساندن بندهای ذیل را صادر نمایند.
1-   جایگاه تشکیلاتی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت روشن و شفاف نبوده و باعث مشکلات عدیده و بلاتکلیفی در دانشگاهها گردیده است. لذا ضرورت دارد که تشکیلات روشن و متناسب با نیاز وزارت بهداشت و دانشگاهها تدوین و تصویب گردد.
2-   همانطور که در هر دانشگاه علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی مختلفی تعریف شده که در بعد مربوطه به امرو پژوهشی می پردازند وجود مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی فیزیک ضرورت اجتناب پذیر است.
3-   با توجه به اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (که قطب آموزش الکترونیکی پزشکی کشور نیز می باشد) برای همکاری و در اختیار قرار دادن اطلاعات و تجربیات کسب شده، همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور متقاضی گسترش آموزش الکترونیکی (E.learning) می باشند.
4-   با توجه به محدودیت های بوجود آمده در تأمین فیلمم رادیولوژی به نحوی که از سال 2010 تولید آن متوقف خواهد شد، همچنین ضرورت ثبت اطلاعات تصویری تشخیصی بیماران، کسب مشاوره های متخصصین و اساتید در هر نقطه جهان، بر ضرورت پیگیری و                پیاده سازی کامل جامع PACS بر اساس استانداردهای مربوط تأکید بعمل آمد.
5-   همه دانشگاههای علوم پزشکی خود را مکلف میدانند طی حداکثر سه ماه از تاریخ صدور این بیانیه نسب به تهیه و تدوین طرح اجرائی پرونده الکترونیک سلامت با توجه به آئین نامه ابلاغی توسط وزارت بهداشت اقدام نمایند.
6-   با توجه به جدید بودن فعالیت های فناوری اطلاعات جهت اجرای برنامه های تدوین شده دانشگاه حاضرین موکدا" درخواست ایجاد یک ردیف بودجه ای مستقل توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارند.
7-   همه دانشگاهها از مدیریت مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارتخانه تقاضا دارند که نسبت به امتیاز بندی شرکت های نرم افزاری که به نوعی با فعالیت های دانشگاه ارتباط دارند اعم از شرکت های HIS ، MIS و....... اقدام نموده و نتیجه را به دانشگاهها اعلام نمایند و همچنین نحوه ارائه مشاوره لازم توسط مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارتخانه به دانشگاهها اعلام گردد.
8-   همه دانشگاه های علوم پزشکی مؤظف شدند جهت تبادل اطلاعات نسبت به انتقال نقاط قوت و ضعف شرکت های طرف قرارداد به مدیریت مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارتخانه اقدام تا در ارائه راهنمائی و مشاوره به دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
9-   همه دانشگاههای علوم پزشکی مؤظف شدند برنامه زمان بندی لازم جهت ارتقاء سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بیمارستانهای حوزه خود را بر اساس استانداردهای مربوطه و استانداردهای ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت تهیه و پیگیری های لازم را جهت اجراء بعمل آوردند.
10-همه دانشگاهها ایجاد مراکز رشد فناوری اطلاعات در پزشکی و حمایت های لازم من جمله تأمین اعتبارات لازم برای فعالیت آن را خواستار شدند.
11-حاضرین جهت افزایش توان دانشجویان در استفاده از فناوری اطلاعات بخصوص سیستم هائی چون سیستم های اطلاعات بیمارستانی (HIS)، منظور نمودن واحد اجباری فناوری اطلاعات در علوم پزشکی را خواستار شدند.
12-پیشنهاد می گردد با توجه به فعالیت های شاخص هر دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت پیگیری مباحث مربوطه را بین دانشگاههای مختلف علوم پزشکی تقسیم و سپس بر اساس زمان بندی گزارش پیشرفت ارائه نمایند.
۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ۱۲:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید