اخبار

دکتر کریم : خود مراقبتی از مهمترین روش های مشارکت فردی و اجتماعی در امر سلامت است

دکتر کریم : خود مراقبتی از مهمترین روش های مشارکت فردی و اجتماعی در امر سلامت است

تکامل اندیشه انسان در گرو شناخت هرچه بهتر خود و دنیای پیرامون اوست و ماحصل آن در تولید علم و آموزش معلومات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ا عنان این مطلب گفت : آموزش گام اصلی در نشر علم و انتقال مفاهیم درست علمی است و بدون آن توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد آمد. از طرفی توسعه و پیشرفت شدیدأ به سلامت وابسته بوده و از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت ، ارتقاء سلامت است. آنچه مسلم است توسعه ، پیشرفت ، سلامت و آموزش به شدت هم راستا و وابسته به هم بوده و هدف مشترکی را دنبال می کنند که همان مدینه فاضله است.

دکتر حسین کریم افزود :از طرفی ارتقای سلامت جسم ، روان ، اجتماع و معنویت چنان به آموزش وابسته است که ارتقای سلامت بدون پی ریزی ساختار نظام علمی آموزش بهداشت غیر ممکن است.

وی که در دومین کنگره بین المللی آموزش بهداشت وارتقای سلامت سخن می گفت افزود :آموزش بهداشت اولین ، مهمترین و قدرتمندترین گام ارتقای سلامت است لذا سرلوحه همه اقدامات در راستای توانمندسازی و خود مراقبتی فردی و اجتماعی جوامع قرار می گیرد و چون چتری سایه بر همه خدمات سلامت گسترانیده و موفقیت برنامه های سلامت را تضمین می کند.

وی گفت : در این کنگره برآنیم که با محوریت « سلامت در همه سیاست ها» که از رویکردهای اصلی سازمان جهانی بهداشت در ارتقای سلامت است به شیوه های موثر در اقدامات اجرایی آموزش سلامت بپردازیم. بدین منظور به تبادل افکار و هم اندیشی در زمینه چگونگی ایجاد ظرفیت های توانمندسازی ، و جلب حمایت همه جانبه در ارتقای سلامت افراد و سازمان ها خواهیم پرداخت. در این رهگذر با نگاهی خاص به شیوه های فناورانه و نوین آموزش ، شکاف های آموزش سلامت به شیوه سنتی را به چالش خواهیم کشید و راهکارهای استفاده از فضای سایبری ، شبکه های مجازی و تلفن همراه و تکنولوژی های سلامت محور را ارائه خواهیم نمود.

این عضوهیات علمی دانشگاه تاکید کرد : از آنجا که خود مراقبتی از مهمترین روش های مشارکت فردی و اجتماعی در امر سلامت است ، به مقوله خود مراقبتی و آموزش بر مبنا و به تناسب سواد سلامت خواهیم پرداخت. از این رو الگوهای سلامت محور و محیط های الگویی سلامت محور را در دستور کار کنگره داریم.

دکتر کریم خاطرنشان کرد : رویکردهای کاهش بی عدالتی در نظام سلامت همچون طرح تحول نظام سلامت و همچنین عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت ، سبک زندگی سالم ، و رفتارهای پر خطر که امروزه منجر به افزایش بیماری های مزمن و غیر مزمن گشته است موضوعات دیگری است که از دیدگاه متخصصین این کنگره به بحث گذاشته خواهد شد.

دکتر کریم تاکید کرد : پرداختن به موانع سلامتی حاشیه نشین ها و عوامل اثر گذار چون شغل ، مسکن و محیط اجتماعی مورد تأکید خبرگان این حوزه بوده و سلامت زنان به عنوان ارکان اصلی خانواده ها از اهداف مهم این کنگره است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید