اخبار

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت: 40 درصد سرطانها با خودمراقبتی قابل پیشگیری هستند

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت: 40 درصد سرطانها با خودمراقبتی قابل پیشگیری هستند

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و نیز 40 درصد سرطانها به راحتی و با کنترل عوامل خطر و خودمراقبتی قابل پیشگیری است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، شهرام رفیعی‌فر در آیین افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی آموزش و ارتقای سلامت که امروز (29 اردیبهشت ماه) با حضور مسئولین آموزش بهداشت ایران و هشت کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس، اکرانی، گرجستان، قزاقستان، عمان و افغانستان در کرمانشاه برگزار شد، به تدوین برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کنیم که بحث آموزش بهداشت اولویت اصلی وزارتخانه به شمار می‌رود.

 رفیعی‌فر سلامت را محصول مشترک همکاری همه دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: امروزه تنها وزارت بهداشت برای تولیت سلامت کشور کافی نیست و همه دستگاه‌های دولتی و نیز سه قوه باید وارد این عرصه شوند.

 وی اظهار کرد: امروزه حکومت هر کشور باید بر سلامت آن کشور حکمرانی کند و در این راستا این حکومت است که باید مسئولیت سلامت بین قوا، دستگاه‌های کشور و جامعه را تقسیم کند.

 این مقام مسئول مهمترین وظیفه حکومت را ارتقا سلامت و رفاه و تامین محیط زیست سالم عنوان کرد و افزود: بهترین حکومت، حکومتی است که سلامت را اولویت خود قرار داده و به ایجاد و حفظ محیط زیست سالم توجه کند.

 رفیعی‌فر به سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سلامت اشاره کرد و افزود: در راستای ابلاغ این سیاستها به دنبال این هستیم تا بتوانیم پوشش همگانی سلامت را در جامعه ایجاد کنیم.

 وی اظهار کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که بتواند تمام خانه‌های کشور را به خانه سلامت تبدیل کرد.

 مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در این رابطه امیدواریم چهار هزار پرسنل بهداشتی کشور در جهت تحقق این سیاست‌ها با یکدیگر همکاری کرده و زمینه را برای ارتقا سلامت کشور فراهم کنند.

 این مقام مسئول در ادامه به وضعیت عوامل خطر و بیماریهای غیرواگیر در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه از بین جمعیت 15 تا 64 سال کشور، 10 درصد سیگاری، 33 درصد کم‌تحرک و 16 درصد چاق بوده و  29 درصد نیز دارای فشار خون بالا، 27 درصد دارای کلسترول بالا، 13 درصد دارای قند خون بالا و نیز 88 درصد دارای تغذیه نامناسب در زمینه مصرف میوه و سبزیجات هستند.

 وی اظهار کرد: قطعا با وجود این سبک زندگی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر جز با تمرکز و ترویج خودمراقبتی امکان‌پذیر نیست.

 رفیعی‌فر بیماریهای غیرواگیر را علت 72 درصد موارد مرگ و میر در کشور عنوان کرد و افزود: این درحالیست که 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی که اولین عامل مرگ و میر کشور به حساب می‌رود و نیز 40 درصد سرطانها به راحتی با مدیریت عوامل خطر و خودمراقبتی قابل پیشگیری هستند.

 وی اظهار کرد: در حال حاضر ما در وزارت بهداشت به دنبال راه‌اندازی سیستم حمایت از خودمراقبتی هستیم تا بتوانیم تمام اماکن موجود در کشور از جمله خانه‌ها، محله‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، پادگانها و زندانها را به محل‌های بهداشتی و سلامت تبدیل کنیم.

 رفیعی‌فر با بیان اینکه امسال برنامه طرح تحول سلامت با شش برنامه کلان در سطح بهداشت پیگیری می‌شود، گفت: برنامه چهارم این پروژه عملی‌کردن برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی است.

 وی اظهار کرد: در این برنامه تمام افراد جامعه گروه‌های هدف ما هستند و سعی داریم تا افراد را برای مقابله با بیماریهای مزمن و مدیریت صحیح زندگی‌شان آماده کنیم.

 مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب شود تا بتواند رابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با خانواده در امر آموزش خودمراقبتی باشد.

 رفیعی‌فر با اشاره به اجرای پایلوت برنامه ترویج و توسعه خودمراقبتی در استان البرز در سال گذشته اظهار کرد: امسال این برنامه در استان مازندران که پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده نیز هست، اجرا می‌شود.

 وی هدف کلی از اجرای این برنامه ملی را افزایش آمادگی در مردم برای پیشگیری از بیماریهای مزمن و کاهش مراجعات غیر ضرور به بخش‌های درمان و نیز افزایش کیفیت زندگی بیماران مزمن و آشنایی مردم با درمان بیماریهای حاد عنوان کرد.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید