اخبار

خونریزی‌های غیرطبیعی؛ هشداری برای سرطان خون

خونریزی‌های غیرطبیعی؛ هشداری برای سرطان خون

کارشناس مسئول ثبت سرطان استان کرمانشاه خون‌ریزی‌های مکرر و بدون دلیل را یکی از علائم بارز در زمینه ابتلا به سرطان خون عنوان کرد.

کیوان خاصی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه خون از سه بخش گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها تشکیل شده گفت: گلبول‌های سفید یا همان سربازان بدن، وظیفه دفاع از بدن در مقابل عوامل خارجی را برعهده دارند.

وی اظهار کرد: گلبول‌های قرمز خون نیز اکسیژن را به بافت‌های بدن رسانده و مواد زاید را از بافت‌ها جمع می‌کنند و پلاکت‌ها نیز وظیفه انعقاد خون را بر عهده دارند.

خاصی اظهار کرد: در بیماری سرطان خون، این روند، شکل غیر عادی به خود گرفته و تولید بی‌رویه سلول‌های خونی، کار سلول‌های طبیعی خون، مثل مبارزه با عفونت‌ها یا جلوگیری از خونریزی‌ها را مختل می‌کند.

کارشناس مسئول ثبت سرطان استان کرمانشاه خونریزی بدون دلیل، درد استخوان و مفصل، سردرد، افت میزان گلبول‌های قرمز سالم، بروز لکه‌های بنفش یا جوش‌های ریز و قرمز روی پوست، کبودی ناگهانی و بدون علت، قطع نشدن خون‌ریزی ناشی از بریدگی، خون‌ دماغ شدن مکرر و بدون دلیل و خون‌ریزی از لثه را از جمله علایم ابتلا به سرطان خون عنوان کرد.

خاصی اظهار کرد: همچنین در صورت بروز علائمی مانند خونریزی غیرعادی و طولانی‌مدت‌ در دوران قاعدگی در زنان، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، کاهش اشتها، کمبود اکسیژن  و ورم کبد و طحال باید هرچه سریعتر این علائم توسط پزشک متخصص جهت تشخیص سرطان خون مورد بررسی قرار گیرد.

کارشناس مسئول ثبت سرطان استان کرمانشاه وراثت، افزایش سن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سموم آفت‌کش، رژیم غذایی گوشتی و پرچرب، چاقی، هوای آلوده و اشتغال در صنایع و کارهای مربوط به نفت و پتروشیمی را از جمله علل زمینه‌ساز در بروز سرطان خون عنوان کرد.

وی افزود: همچنین قرار گرفتن درمعرض اشعه‌ها، تماس با مواد شیمیایی نظیر بنزن که در محیط‌های کاری یشتر رخ می‌دهد، استفاده از داروهای شیمی درمانی برای درمان سایر سرطان‌ها نظیر سرطان پستان و تخمدان و پرتودرمانی از جمله دیگر عوامل زمینه‌ساز در بروز سرطان خون هستند.

خاصی شیمی درمانی را شیوه معمول درمان سرطان خون عنوان کرد و افزود: بسته به نوع سرطان خون و سن بیمار می‌توان از شیوه‌های درمانی دیگری از جمله پیوند مغز استخوان، پیوند سلول‌های بنیادی که جز شیوه‌های نوین درمان این بیماری است، پرتو درمانی(رادیوتراپی )، درمان‌های بیولوژیکی، تزریق خون و استفاده از داروهایی که، مانع از تخریب سایر سیستم‌های بدن تحت تأثیر انتشار سرطان می‌شوند، استفاده کرد.

به گفته خاصی بر اساس آمار سال 1392 سرطان خون در استان کرمانشاه بعد از سرطان‌های سینه، پوست کولون و معده رتبه پنجم ابتلای سرطان را در استان به خود اختصاص داده است.

کارشناس مسئول ثبت سرطان در استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماریهای سرطانی به دلیل پنهان بودن علائم بموقع شناسایی نمی‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه این امر موجب شده این بیماریها در بیشتر موارد در زمان بروز عوارض بیماری تشخبیص داده شوند و همین امر موجب شده تا طول عمر بیماران در فاصله تشخیص تا درمان بسیار کوتاه باشد.

وی اظهار کرد: همین امر اقدامات جدی در خصوص پیشگیری سرطان را می‌طلبد و  این اقدامات پیشگیرانه نیازمند مداخله در غربالگری، شناسایی بموقع، درمان، آموزش و اطلاع‌رسانی بموقع است و در این زمینه تمامی دستگاه‌ها باید در کنار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرند تا مانع شیوع سرطان در جامعه ماشینی امروز شوند.

۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید