اخبار

در 8 سال گذشته موردی از وبا در استان کرمانشاه گزارش نشده است

در 8 سال گذشته موردی از وبا در استان کرمانشاه گزارش نشده است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه از گزارش آخرین مورد وبا در سال 1386 تاکنون هیچ موردی از وبا در سطح استان گزارش نشده است.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه بیماری وبا یا "اِلتور" یک بیماری واگیردار عفونی است، اظهار کرد: عامل این بیماری باکتری "ویبریو کلرآ" که از راه مصرف آب و غذای آلوده و نیز مصرف غذا با دست آلوده منتقل می‌شود، است.

بیگلری نشانه اصلی بیماری وبا را اسهال حاد آبکی عنوان کرد و افزود: با ورود باکتری وبا به بدن طی روز اول و یا حداکثر سه روز علائم بیماری با اسهال حاد آبکی بصورت ناگهانی آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: در بیماری وبا فرد هیچ علائمی از دل درد و دل پیچه نداشته و تب بارزی هم در این بیماری مشاهده نمی‌شود.

بیگلری افزود: در این بیماری بر اثر وجود اسهال حاد آبکی، آب و املاح معدنی بدن به سرعت از دست رفته و در پی این کاهش، سطح هوشیاری پایین آمده و بعد از مدتی ضعف و بی‌حالی نیز در فرد بیمار حادث می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به کشنده بودن بیماری وبا در صورت عدم انجام بموقع خدمات درمانی، سالمندان، کودکان و زنان باردار را از جمله گروه‌های در معرض خطر این بیماری عنوان کرد.

وی افزود: باکتری وبا به خودی خود کشنده نیست، اما با توجه به از دست رفتن آب و املاح معدنی در بیماری وبا، فرد در اثر کمبود این مواد جان خود را از دست می‌دهد.

بیگلری تصریح کرد: در همین راستا اولین اقدام درمانی موثر در زمینه بیماری وبا جبران آب و املاح معدنی از دست رفته بدن است که برای این کار باید پودر ORS مصرف شده و یا سرم به بدن فرد تزریق شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه یادآور شد: مصرف آب به تنهایی نمی‌تواند موجب بهبود بیمار و جبران آب و املاح معدنی از دست رفته شود.

بیگلری خاطرنشان کرد: افراد چنانچه دسترسی به پودر ORS و یا سرم ندارند می‌توانند یک قاشق مرباخوری نمک که معادل پنج گرم نمک است، به همراه هشت قاشق مرباخوری شکر معادل 40 گرم را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده مخلوط کرده و به فرد بیمار بدهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هر ساله به سبب همجواری ایران با کشور پاکستان مواردی از بیماری وبا در استانهای جنوب شرقی بصورت تک‌گیر گزارش می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه از سال 1386 تاکنون یک مورد از بیماری وبا در استان کرمانشاه گزارش نشده است.

بیگلری عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی، استفاده از آب و مواد غذایی غیرمطمئن و عدم دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب در مسافرت‌ها و اردوها و نیز از بین رفتن شبکه‌های آبرسانی در حوادث مانند سیل و زلزله را از جمله عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری وبا عنوان کرد.

این مقام مسئول راه اصلی پیشگیری از بیماری وبا را تامین آب آشامیدنی سالم عوان کرد و افزود: افراد باید به خاطر داشته باشند که همواره آب و مواد غذایی خود را از اماکن معتبر تهیه کرده و از سلامت آن مطمئن شوند و از خرید مواد غذایی از دوره‌گردها خودداری کنند.

وی تصریح کرد: همچنین افراد باید قبل از مصرف هرگونه مواد غذایی دست‌های خود را با آب و صابون به دقت بشویند و حتما برای شستن ظروف و طبخ غذا نیز از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و گندزدایی میوه و سبزیجات را نیز قبل از مصرف با دقت انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین افراد باید در اردو‌ها و  مسافرت‌ها از سرویس‌های بهداشتی مناسب استفاده کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به افزایش شیوع بیماری وبا در فصول گرم سال، اظهار کرد: در این فصول بیمارانی که داروی ضد اسید معده مصرف می‌کنند باید بیش از سایر افراد مراقب نوع آب و غذای مصرفی خود باشند.

وی تصریح کرد: اسید معده سد دفاعی خوبی در برابر ورود میکروب وبا به داخل روده است و در صورت از بین رفتن این سد، باکتری وبا بسیار راحت‌تر می‌تواند وارد روده شود و ایجاد بیماری کند.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید