اخبار

جرم‌ گوش را پاک نکنید!

جرم‌ گوش را پاک نکنید!

یک متخصص گوش، حلق و بینی جرم گوش را ماده مفیدی برای گوش دانست و اظهار کرد: لزومی برای پاک کردن این جرم‌ها وجود ندارد، زیرا سلامت مخاط گوش تا حدی زیادی به وجود این جرم‌ها بستگی دارد.

دکتر خسرو ایرانفر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه استفاده از گوش پاک‌کن در پاک کردن گوش توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: کله گوش پاک کن به اندازه قطر داخلی گوش است و قطعا چنین وسیله‌ای نمی‌تواند ابزار مناسبی برای پاک کردن جرم گوش در قسمت‌های داخلی‌تر گوش باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: با این وسیله تنها می‌توان جرم‌های ابتدای کانال گوش را پاک کرد و فرو کردن بیشتر آن در گوش موجب سوق دادن جرم گوش به قسمت‌های انتهایی‌تر کانال گوش می‌شود.

ایرانفر با بیان اینکه جرم برای گوش مفید است، گفت: لزومی برای پاک کردن این جرم‌ها وجود ندارد، زیرا سلامت مخاط گوش تا حد زیادی به وجود این جرم‌ها بستگی دارد.

وی تصریح کرد: همانطور که وجود چربی بر روی پوست در جهت حفظ سلامت و رطوبت آن موثر است، از آنجا که مجرای گوش نیز فضای محبوس و بسته‌ است،  وجود جرم برای حفظ سلامت این محیط لازم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: همچنین جرم خاصیت ضد میکروبی داشته  و حالت چرب کننده و مرطوب کننده مخاط گوش را دارد و تولید آن روزانه در گوش انجام می‌شود و خود این ماده بطور معمول حرکت کرده و به ابتدای کانال گوش آماده و از آنجا دفع می‌شود .

ایرانفر خاطرنشان کرد: در برخی موارد به علت قطر کم کانال گوش و نیز برخی عوامل فیزیولوژیک جرم گوش در حالت عادی خارج نمی‌شود و بعد از دو تا شش ماه گوش‌ها کیپ می‌شود که در اینصورت چاره‌ای جز شست و شوی گوش‌ها باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: در برخی موارد برای باز کردن گوش‌ها از قطره استفاده شده یا شست و شوی آنها با فشار آب انجام می‌شود که این کار باید تحت نظر پزشک انجام شود، زیرا احتمال آسیب پرده گوش وجود دارد.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید