اخبار

نوآموزان پایه اول تحت پوشش طرح تحول سلامت دهان و دندان قرار می گیرند

نوآموزان پایه اول تحت پوشش طرح تحول سلامت دهان و دندان قرار می گیرند

دکتر محمدرضا فرخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از اجرای عمل وارنیش فلوراید (مقاوم کردن دندان در برابر پوسیدگی) در مقاطع اول دبستان خبر داد و افزود: بیش از 30 هزار نوآموز کلاس اولی مشمول این طرح می شوند.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تمام نوآموزان پایه اول در 20پایگاه سنجش سلامت استان تحت پوشش طرح تحول سلامت دهان و دندان قرار خواهند گرفت.

فرخی ادامه داد: این طرح در شش پایگاه در سطح شهر کرمانشاه و 14 پایگاه در سطح شهرستان های استان اجرای می شود.

وی اظهار کرد: طرح سلامت دهان و دندان برای نوآموزان کلاس اولی از 24 خرداد ماه در پایگاه های طرح سنجش سلامت استان آغاز می شود و تا اواخر شهریور ماه و یا اوایل مهر ماه ادامه می یابد.

به گفته این پزشک، علاوه بر عمل وارنیش فلوراید، نوآموزان در پایگاه های طرح سنجش سلامت با نحوه صحیح مسواک زدن و مراقبت از دندان آشنا شده و معاینه می شوند.

فرخی با بیان اینکه دانش آموزان کلاس اولی در صورت نیاز در طول سال مورد عمل فیشورسیلندر (شیاربندی دندان) قرار می گیرند گفت: خوشبختانه همکاری مطلوبی در این زمینه از سوی اداره کل آموزش و پروزش استان دیده می شود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه وارنیش فلوراید در 40 درصد از دانش آموزان استان انجام شده اظهار کرد: شیاربندی دندان در 10 درصد از این دانش آموزان نیز انجام شده است.

به گفته این پزشک در عمل دندانپزشکی وارنیش فلوراید، ماده ای ژل مانند بر مینای دندان با هدف پیشگیری از پوسیدگی و مقاوم شدن آن مالیده می شود و این امر در تمامی مدارس استان کرمانشاه اجرا خواهد شد.

فرخی با اشاره به اینکه گروه هدف طرح سلامت دهان و دندان کودکان کم تر از 14 سال و بانوان شیرده می باشد گفت: در این طرح آموزش هایی به منظور بهداشت دهان و دندان به دانش آموزان ارائه می شود.

در عمل فیشورسیلندر، دندان با استفاده از ماده ای پوشانده می شود تا مانعی برای ذخیره شدن غذا در آن شود.

اجرای طرح ملی تحول سلامت دهان و دندان با دستور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از 23 فروردین سال جاری آغاز شده است.

پیش بینی می شود در سال تحصیلی 95-94، 31 هزار و 571 دانش آموز در مقطع اول دبستان در سطح استان ثبت نام کنند.

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید