اخبار

یک کارشناس ارشد آموزش محیط زیست: دست اندازی انسان به طبیعت به مرحله غیر قابل بازگشتی رسیده است

یک کارشناس ارشد آموزش محیط زیست: دست اندازی انسان به طبیعت به مرحله غیر قابل بازگشتی رسیده است

انسان معاصر با بهره گیری از تکنولوژی ها  آب، هوا و خاک کره زمین را در معرض تهدید جدی و بی سابقه ای قرار داده است .

یک کارشناس ارشد آموزش محیط زیست با اشاره به نکته فوق دست اندازی انسان به طبیعت وفعالیت های لجام گسیخته انسانی  را عامل تغییرات اقلیمی دانست.

مصطفی ویسی با ذکر این نکته که در روزگار کنونی توسعه پایدار در همه نقاط جهان با تهدیدات جدی زیست محیطی مواجه شده است تفکرات منفعت طلبانه و شخصی را عامل پیدایش این وضعیت قلمداد کرد و از لزوم تغییر فوری این دیدگاه در جوامع سخن گفت.

این دانش آموخته محیط زیست گفت: کره زمین اکنون به مثابه گوشت قربانی شده ایست که هر کس به فکر بردن سهمی بیشتر از آن است در حالیکه با جاری بودن این تفکر در میان جوانع بشری اساس میراث فرهنگ و تمدن بشر و بسیاری از گونه های حیات با سوال مواجه شده و اندیشمندان از انقراض های بزرگ سخن می گویند.

ویسی عمده ترین تهدیدات زیست محیطی را تخریب آب ، خاک و هوا دانست که بشر امروزی با استفاده از تکنولوژی ها به آنها چنگ اندازی کرده و تمام این سه عرصه را با چالش های بزرگی مواجه کرده است.

در مبحث آلودگی و از بین رفتن منابع خاکی مصطفی ویسی با اشاره به شور شدن خاک ها بخاطر استفاده از سموم کشاورزی و عدم انجام آیش های سالانه در زمین های کشاورزی ، از بین رفتن مراتع بخاطر چرای بی رویه دام ها، برداشت بی رویه چوب از جنگل ها، استحصال بی رویه شیره گیاه و درختان جنگلی،احداث سدهای بیشمار و خشک و بیابانی شدن زمین ها و ... را از عوامل اصلی تبدیل زمین های مرغوب و مراتع حاصلخیز به شوره زارهایی لم یزرع عنوان کرد.

وی عدم انجام مهندسی آبی را یکی دیگر از معضلات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: ایرانیان از قدیم الایام در مدیریت آب هوشمندانه عمل کرده اند و دارای شهرت تاریخی در این زمینه بوده اند اما در دوران اخیر به صورت لجام گسیخته ای این نعمت خدادادی را به هدر داده اند  که علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی منجر به وقوع آشوب های اجتماعی مختلفی هم شده است.

وی هدر رفتن آب در زمین های کشاورزی ، کاشت محصولات با مصرف آب بالا، آلوده نمودن منابع آبی با پسماندهای صنعتی، انتقال آب های جاری به مکان های جدید، حفر چاه های بیشمار و احداث  بی رویه سد  را از دیگر مسایلی دانست که منجر به بیمار شدن محیط زیست شده اند.

مصطفی ویسی همچنین در خصوص آلودگی هوا وقوع طوفان های گرد و غبار در منطقه، فعالیت کارخانجات بدون نصب فیلتر، افزایش گازهای گلخانه ای، کاهش شدید جنگل ها ، کاهش حجم اکسیژن محلول در آب ،سوراخ شدن لایه ازن و ... را از مصادیق آلودگی هوا عنوان کرد که زندگی و تنفس در این کره را با چالش مواجه کرده است.

این دانش آموخته محیط زیست از مرتبط بودن آب ، هوا و خاک سخن گفت و با ذکر این نکته که چنانچه هرکدام از این ستون های حیات در معرض تهدید قرار بگیرد تمام حیات در معرض نابودی قرار می گیرد خواستار توجه جدی تر انجمن ها  و هسته های مردمی به حفظ محیط زیست شد.

وی مرحله کنونی را نقطه حساسی دانست که همه باید دست بدست هم دهند و بدون درنظر گرفتن هر نوع وابستگی تنها برای نجات کره زمین به کمک هم بشتابند و جلو منفعت طلبی سرمایه داری بایستند تا امکان حیات را بیمه کنند از ادارات دولتی درخواست کرد  برنامه های عملیاتی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

ویسی از فعالتر شدن ادارات دولتی در مبارزه با متجاوزین به محیط زیست، همکاری ادارات با سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه محیط زیست ، همکاری صدا و سیما در تهیه برنامه هایی با محوریت آموزش محیط زیست به عموم و فعال کردن مردم برای دفاع از عرصه های آب، خاک و هوا را بعنوان راهکارهایی برای ایجاد تعادل دوباره در محیط زیست عنوان کرد.

 

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۰۶

نظرات بینندگان

علی عزیزی
۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
0

با سلام مطالب بسیار عالی بودند .برای حفظ محیط زیست تک تک افراد جامعه بشری ودولتها وظیفه دارند


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید