اخبار

راه هایی برای عدم ابتلا به بیماری شیرین

راه هایی برای عدم ابتلا به بیماری شیرین

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نکاتی در تنظیم غذایی وجود دارد که افراد با رعایت آن ها می توانند از ابتلای خود به دیابت به عنوان بیماری شیرین خودداری کنند.

صفورا مقصودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه های مناسب زیادی برای عدم ابتلای افراد به بیماری دیابت وجود دارد که مهمترین آن ها افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده و البته مناسب بودن غذاهای مصرفی با فعالیت های بدنی می باشد.

وی ادامه داد: استفاده زیاد از میوه های غیرشیرین و سبزی ها در وعده های غذایی، مصرف زیاد حبوبات در برنامه های غذایی و استفاده از نان های سبوس دار از دیگر راه های پیشگیری به حساب می آید.

مقصودی همچنین محدود کردن مصرف میوه های شیرین نظیر انگور، خربزه، توت و همچنین خشکبارهایی مانند توت خشک، کشمش، قیسی و ... را نیز به افراد توصیه کرد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: حذف کردن مواد قندی مانند آب نبات، شکلات، گز و سوهان از برنامه غذایی، استفاده مناسب از مواد نشاسته ای مانند برنج، سیب زمینی، گندم، جو و ماکارونی به گونه ای که باعث افزایش وزن نشود و استفاده از گوشت های کم چربی از دیگر راه هایی است که افراد با رعایت آن ها می توانند به دیابت مبتلا نشوند.

وی استفاده از شیر و ماست کم چرب و روغن مایع و زیتون را به مردم توصیه کرد و گفت: همچنین بهتر است تخم مرغ و گوشت های احشایی مانند جگر، مغز، قلوه و کله پاچه نیز کمتر مصرف شوند.

مقصودی کنترل دقیق قندخون برای پیشگیری از عوارض دیابت نظیر مشکلات چشمی، ناراحتی های کلیه، ناراحتی قلبی، بی حسی و التهاب دست و پا و دیر بهبود یافتن زخم ها اهمیت زیادی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: کنترل دقیق قند خون از بروز عوارضی مانند کوری، قطع عضو، نارسایی شدید کلیه، سکته قبلی و مرگ جلوگیری می کند.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید