اخبار

آیا بیماران دیابتی می توانند روزه بگیرند؟

آیا بیماران دیابتی می توانند روزه بگیرند؟

کرمانشاه - ایرنا - یک پزشک مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا بیماران دیابتی می توانند روزه بگیرند گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت بارداری باید از گرفتن روزه در ماه رمضان پرهیز کنند.

دکتر فاطمه رضوان مدنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به افراد دیابتی نوع دو که انسولین تزریق می کنند توصیه می شود از گرفتن روزه در ماه رمضان خودداری کنند.

وی ادامه داد: بیمارانی که به عوارض پیشرفته دیابت مثل عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی، روحی و یا فشار خون کنترل نشده داشته و یا بیمارانی که سه ماه قبل از رمضان دچار افزایش و یا کاهش قند خون به میزان دوبار یا بیشتر شده اند باید از گرفتن روزه خودداری کنند.

این پزشک مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه تصریح کرد: میزان قند خون ناشتا به طور طبیعی در فرد دیابتی باید بین 90 الی130 میلیگرم باید باشد و دو ساعت بعد از مصرف غذا این میزان نباید به بیش از 180 میلی گرم برسد.

به گفته وی، روزه داران دیابتی در صورت قرار گرفتن در محدوده ذکر شده مجاز به گرفتن روزه خواهند بود و باید در طول روز چندین بار به چک کردن قند خود اقدام کنند.

رضوان مدنی اظهار کرد: اگر قند خون فرد دیابتی به هنگام روزه در ساعات یک تا سه بعد از ظهر کم تر از70 میلیگرم باشد حتما باید روزه را افطار کند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کرمانشاه یادآور شد، قند خون بالای 300 میلیگرم فرد روزه دار نشان دهنده قند بالا و نیاز بیمار به مصرف دارو است که در این صورت شکستن روزه الزامی است.

 

**علائم افت میزان قند خون در بیماران دیابتی

رضوان مدنی با تاکید براینکه علائم افت قند خون از عوارض روزه داری در افراد دیابتی است، در این رابطه اظهار کرد: عرق کردن، تپش قلب، سرگیجه، لرزش بدن، گرسنگی شدید، عدم تمرکز، تغییر خلق و در نهایت بیهوشی و کما از جمله این علایم است.

به گفته رییس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نشانه های فوق از علایمی است که در صورت مشاهده آن حتی یک ساعت قبل از افطار فرد دیابتی باید روزه خود را با مصرف غذایی سالم و بدون چربی بشکند.

۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید