اخبار

امکان بازگشت به زندگی برای بیماران مرگ مغزی وجود ندارد

امکان بازگشت به زندگی برای بیماران مرگ مغزی وجود ندارد

یک متخصص اعصاب و روان گفت: بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده‌اند به هیچ عنوان به زندگی بر نمی‌گردند و با مرگ مغز زندگی آنها نیز خاتمه یافته است.

دکتر حبیب الله خزایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه مرگ مغزی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، عنوان کرد: بطور معمول ضربه‌های شدید مغزی، سکته‌های مغزی شدید و هر عاملی که موجب شود عملکرد مغز از بین برود، موجب مرگ مغزی می‌شود.

خزایی با بیان اینکه تشخیص مرگ مغزی نمی‌تواند توسط افراد عادی انجام شود، گفت: بطور معمول تشخیص و تایید مرگ مغزی یک بیمار توسط تیم پزشکی متشکل از متخصص مغز و اعصاب، یک پزشک از پزشکی قانونی و در مواردی جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود.

این متخصص اعصاب و روان به تفاوت مرگ مغزی با کما یا کاهش سطح هوشیاری اشاره کرد و افزود: در مرگ مغزی، مغز دیگر عملکردی نداشته و حتی تنفس فرد به کمک دستگاه انجام می‌شود و با قطع دستگاه تنفسی در کار نخواهد بود.

خزایی افزود: همچنین در مرگ مغزی با گرفتن نوار مغز کوچکترین فعالیت مغزی هم ثبت نمی‌شود و این امر نشان از مرگ مغز دارد.

وی با بیان اینکه در موارد مرگ مغزی امکان بازگشت فرد به زندگی وجود ندارد، یادآور شد: این در حالیست که بیمارانی که به کما رفته‌اند بعد از مدتی می‌توانند به زندگی برگردند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه اعضای بدن بیماران مرگ مغزی شده می‌تواند زندگی دوباره‌ای به سایر بیماران ببخشد، اظهار کرد: در همین راستا ضروری است تیم مشاوره تقویت شده و جلساتی را با خانواده متوفی داشته باشند و به گونه‌ای با آنها برخورد کنند که آسیب روحی آنها تشدید نشده و آنها حاضر به اهدای اعضای بدن بیمار خود شوند.

خزایی با بیان اینکه معمولا خانواده بیمار مرگ مغزی بر اثر فشار روحی و روانی وارده به آنها و شوکی که به آنها دست داده راه انکار مرگ بیمار خود را در پیش می‌گیرند، گفت: باید با صحبت کردن و ارائه مدارک علمی و حتی در برخی موارد با قطع لحظه‌ای دستگاه‌های تنفس به خانواده این افراد نشان داد که بیمار آنها فوت کرده و بازگشتی به زندگی نخواهد داشت.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعضایی مانند کلیه، کبد، قرنیه، ریه، روده، قلب و در شرایطی حتی پوست بیماران مرگ مغزی قابل پیوند به سایر بیماران است و یک بیمار مرگ مغزی در شرایط سالم بدنی می‌تواند جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.

خزایی اهدای عضو این بیماران را بالاترین مرتبه ایثار عنوان کرد و افزود: قطعا خانواده این بیماران با اعلام رضایت خود می‌توانند جان تعدادی بیمار و حتی خانواده‌های آنها را نجات دهند و آرامش ابدی را برای بیمار خود رقم بزنند.

۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید