اخبار

مادران باردار از گرفتن روزه در سه ماهه اول بارداری خودداری کنند

مادران باردار از گرفتن روزه در سه ماهه اول بارداری خودداری کنند

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد: مادران باردار به طور جد از گرفتن روزه در سه ماهه اول بارداری خودداری کنند.

شیوا کاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در خصوص روزه‌داری در مادران باردار، اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری همه اندامهای جنین از مغز و قلب تا ناخن‌ها در حال شکل‌گیری و رشد هستند و نیازهای تغذیه‌ای جنین در این سه ماه به شدت افزایش می‌یابد.

کاظمی با بیان اینکه جنین مواد غذایی مورد نیاز خود را از عروق خونی مادر دریافت می‌کند، گفت: در سه ماهه اول بارداری با توجه به افزایش شدید نیازهای جنین، عروق خونی مادر باید خون زیاد داشته باشد تا بتواند بطور دائم نیازهای جنین را برآورده کند و قطعا با روزه گرفتن بدن مادر نمی‌تواند این نیازها را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: جنین در هر حالتی نیازهای خود را از بدن مادر تامین می‌کند و در زمان روزه‌داری در سه ماهه اول حتی اگر عروق خونی نتواند مواد مورد نیاز را به جنین برساند، این مواد از طریق ذخایر بدن مادر برای او تامین می‌شود. بطور مثال چنانچه جنین با کمبود کلسیم مواجه شود این مواد از طریق استخوانهای مادر برای او فراهم می‌شود.

این کارشناس مامایی یادآور شد: با توجه به این مسئله ضرر اصلی روزه‌داری در سه ماهه اول بارداری متوجه مادران است که دچار کمبودهای بسیار می‌شوند.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: مادران بارداری که مشکل و یا بیماری خاصی نداشته باشند، برای روزه‌داری در سه ماهه دوم و سوم بارداری منعی ندارند، اما باید به طور جد قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

به گفته کاظمی تنها تاثیر روزه‌داری در سه ماهه سوم بارداری در این مادران این است که جنین آنها لاغر می‌شود، زیرا سه ماهه سوم زمان وزن‌گیری جنین است.

وی خاطرنشان کرد: مادران باردار پس از مشورت با پزشک برای روزه‌داری در سه ماهه دوم و سوم باید بر اساس رژیم غذایی تجویزی پزشک خود استفاده از مکمل‌ها را در ساعات افطار تا سحر داشته و حتما یک لیوان شیر را در این ساعات مصرف کرده و پیاده‌روی‌های خود را در ساعت خنک روز انجام دهند که نیاز آبی آنها افزایش پیدا نکند.

کاظمی اظهار کرد: همچنین مادران بارداری که بیماریهایی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و یا فشار خون دارند باید ازگرفتن روزه به طور جد خودداری کنند.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: این موارد و توصیه‌ها برای مادرانی که دو قلو یا چند قلو باردار هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا نیازهای غذایی این مادران چند برابر است و این مادران باید به طور جد از روزه‌داری در تمام طول بارداری خودداری کنند.‌

کاظمی در خصوص روزه‌داری در مادران شیرده نیز توصیه کرد، این مادران به هیچ وجه در سال اول شیردهی روزه نگیرند.

وی تصریح کرد: دوران شیردهی با بارداری کاملا متفاوت بوده و کالری که مادر در شیردهی از دست می‌دهد به مراتب بیشتر از دوران بارداری است.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: این مادران کالری و آب بسیاری نیاز دارند و زمانی که روزه بگیرند عملا حجم شیر آنها بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی افزود: این مادران در سال دوم شیردهی و زمانی که کودک آنها از غذاهای سفره در کنار خوردن شیر استفاده می‌کند، می‌توانند با مشورت پزشک خود روزه بگیرند.

 

۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید