اخبار

با این وسیله از صدای "خروپف" راحت شوید!

با این وسیله از صدای "خروپف" راحت شوید!

رییس مرکز اختلالات خواب استان کرمانشاه اظهار کرد: افرادی که خروپف می کنند می‌توانند با استفاده از وسیله Auto CPAP صدای خروپف خود را قطع و یا کاهش دهند.

دکتر حبیب الله خزایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه علل مختلفی در بروز خروپف موثر است، مهم ترین این عوامل را بالا بودن شاخص توده بدنی عنوان کرد و افزود: اضافه وزن و چاقی در افراد یا به عبارت بهتر بالا بودن شاخص توده بدنی (ارتباط بین قد و وزن انسان) یکی از عوامل شایع در بروز خرو پف محسوب می‌شود.

وی افزودذ: تجمع چربی در اطراف ساختارهای تنفسی، عملکرد دستگاه تنفسی را دچار اختلال کرده و زمینه را برای بروز خروپف فراهم می‌کند.

رییس مرکز اختلالات خواب استان کرمانشاه اظهار کرد: همچنین وجود برخی عوامل آناتومیک در ساختار حلق و بینی به نحویکه انسدادی را در مسیر تنفس ایجاد کند نیز از جمله عوامل موثر دیگر در بروز خروپف است.

خزایی با بیان اینکه تاثیر نژاد و جنسیت نیز در بروز خروپف مطرح است، گفت: بطور معمول مسئله خروپف در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

وی نکته حائز اهمیت در زمینه خروپف را پیش از سرو صدای آن وجود آپنه دانست و اظهار کرد: خروپف زمانی اهمیت پیدا می‌کند که آپنه ایجاد کند به این معنی که فرد در زمان خروپف دچار قطع تنفس به مدت 10 ثانیه شود.

رییس مرکز اختلالات خواب استان کرمانشاه اظهار کرد: این قطع تنفس در هنگام خروپف اکسیژن رسانی به بدن را کاهش داده و همین امر موجب می‌شود که درمان این اختلال اهمیت یابد.

خزایی خستگی صبحگاهی، سردرد صبحگاهی، احساس غیر نیرو بخش بودن خواب بطوریکه فرد احساس کند نخوابیده و هنوز خسته است، احساس کسالت و خستگی و کاهش تمرکز و توجه را از جمله علائم همراه بودن خروپف با آپنه در خواب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: افراد چنانچه این علائم را در خود تشخیص دادند باید هرچه سریعتر برای تشخیص وجود آپنه تست تشخیصی پلی سونوگرافی بدهند.

خزایی اظهار کرد: در صورت تایید وجود آپنه بسته به شدت آن درمانهای مختلفی تجویز می‌شود، اما درمان اصلی آپنه خواب بطور معمول استفاده از دستگاه Auto CPAP است.

رییس مرکز اختلالات خواب استان کرمانشاه تصریح کرد: این دستگاه همچنین در درمان خروپف افرادی که خروپف بدون آپنه داشته اما صدای خروپف آنها دردسرهایی را برای آنها ایجاد کرده نیز استفاده می‌شود.

خزایی اظهار کرد: افراد جهت درمان خروپف ابتدا باید وجود مشکلات انسدادی در مسیر تنفسی خود را بررسی کرده و برای رفع آن به متخصص گوش و حلق و بینی و یا ریه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه خروپف درمان دارویی ندارد، گفت: در صورت عدم وجود انسداد استفاده از دستگاه  Auto CPAP جهت کاهش و از بین بردن صدای خروپف افراد توصیه می‌شود

۱۵ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید