اخبار

ظروف یکبارمصرف؛ راحتی بخش اما...!

ظروف یکبارمصرف؛ راحتی بخش اما...!

در حال حاضر سالهاست که ظروف یکبار مصرف جای خود را در سفره ها و نذری های مردم باز کرده است اما استفاده از آنها بایستی با ملاحظاتی همراه باشد.
کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این نکته اظهار داشت: پلاستیک ها( ظروف یکبار مصرف) ، پلیمرهایی هستند که از ساخت مواد اولیه ای به نام مونومر تهیه می شوند. مونومرها موادی هستند که برای سلامت انسان مضر هستند درحالیکه پلیمرها خنثی بوده و مشکلی ندارند. اما به دلیل استفاده غیر مجاز از پلیمرهای بدون پایه غذایی در بسته بندی و نگهداری مواد غذایی، شناسایی صحیح این محصولات توسط مردم تا حدودی با مشکل روبه رو شده است.

فرانک میرزایی گفت: وزارت بهداشت در این راستا کارخانه های تولید کننده ظروف یکبار مصرف را از کارخانجات تولید کننده قطعات پلاستیکی در مصارف صنعتی تفکیک کرده است.  ضمن اینکه کارخانه های تولید قطعات پلاستیکی برای مصارف غذایی باید پروانه خاص این کار را داشته باشند.

وی در خصوص نحوه تولید این ظروف افزود: تمامی پلیمرهای دست اول تا آنهایی که بازیافتی بوده و همچنین ظروف پلاستیکی حتما باید قبل از استفاده در صنعت غذایی تحت آزمون food grade  قرار بگیرند. این آزمون تحت استانداردهای اروپا(EEC) و آمریکا (FDA) انجام می شود. در واقع وزارت بهداشت مقاومت و میزان مهاجرت مواد سازنده مواد سازنده پلیمرها را حلال ها و محلول های مشابه مواد غذایی  می سنجد و در صورت بی ضرر بودن پروانه ساخت صادر می کند.

میرزایی معایب استفاده از این ظروف را: اشکال در بازیافت آنها و مخاطرات محیط زیست، انتقال مواد مضر (مونومرها) به غذا در شرایط خاص، عدم امکان استفاده در تمام شرایط برشمرد.

وی در پایان در مورد چگونگی کم کردن مضرات ظروف یکبارمصرف گفت:

مردم قبل از خرید این ظروف برای مصارف غذایی حتما از FOOD GRADE بودن آن و داشتن پروانه ساخت وزارت بهداشت در زیر ظروف مطمئن شوند.

در فصل تابستان از خرید بطری های آب  یخ بسته در ظروف یکبارمصرف  خودداری کنند.

ظروف پلی استالین شفاف برای نوشیدنی های سرد ساخته می شوند و ریختن مواد داغ مانند چایی در آنها خطرناک است.

اگر آب بیش از 6 ماه در بطری های آب آشامیدنی نگهداری شود آلوده می شود. بنابراین خانواده ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند.

هرگز از این ظروف برای نگهداری موادی چون آبلیمو،‌سرکه، آبغوره و ترشیجات استفاده نکنند.

ظروف یکبارمصرف را مقابل آفتاب نگذاریم زیرا حرارت آفتاب ترکیبات خطرناک این ظروف را آزاد نموده و احتمال سرطان زایی در مصرف کنندگان را بالا می برد.

 

۳ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۴

نظرات بینندگان

دکتر فرهاد احمدی
۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
1

سلام. من چندتا نکته و سئوال داشتم. آیا مونومرهای به کاربرده شده در این پلیمرها را بهتر نبود معرفی می کردند. ضمنا آیا از سرطان زا بودن منومر اطمینان دارید؟ دلیل واقعیه سرطان زا بودن منومر و عدم سرطان زا بودن پلیمر را توضیح بدهید. منظور از آزاد شدن مواد
خطرناک از پلاستیکها چیست؟ چه نوع موادی؟ چرا؟ آیا دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس محترم و معاونت دارو و غذا آزاد شدن مواد رو از بافت بدنه ظروف آنالیز نموده اند؟ اگه جواب مثبت است با چه روشی؟ چگونه با این اطمینان این نظریه رو بیان نمودید؟


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید