اخبار

خطر موج انتقال جنسی ایدز در کشور

خطر موج انتقال جنسی ایدز در کشور

کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی 28 هزار فرد آلوده به HIV در کشور، گفت: این درحالیست که این تعداد 20 درصد تعداد واقعی مبتلایان است.

علی کماسی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه موج سوم ایدز درکشور به راه افتاده، گفت: متاسفانه در این موج ایدز از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موج اول ایدز در ایران از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و موج دوم آن نیز از طریق تزریق مشترک بین معتادان تزریقی به راه افتاد و در حال حاضر با موج سوم ایدز که انتقال از طریق تماس جنسی است، مواجه هستیم.

زنان آلوده شناسایی نشوند، با موج کودکان ایدزی مواجه خواهیم شد

کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی 28 هزار فرد آلوده بهHIV  در سطح کشور، گفت: تعداد واقعی بیماران مبتلا سه تا چهار برابر موارد شناسایی شده است.

وی با اشاره به افزایش یازده درصدی تعداد زنان شناسایی شده مبتلا به HIV در سال جاری، اظهار کرد: متاسفانه امسال بیش از یک سوم موارد شناسایی شده HIV مثبت را زنان تشکیل دادند.

کماسی تصریح کرد: در سالهای گذشته بیشتر موارد آلودگی به HIV را مردان معتاد که از تزریق مشترک آلوده شده بودند تشکیل می‌دادند و این مردان که بیشتر آنها متاهل بوده این آلودگی را به زنان خود منتقل کرده و در حال حاضر این زنان هستند که بیشترین موارد شناسایی جدید را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: چنانچه روند شناسایی زنان مبتلا به HIV به سرعت صورت نگیرد و این زنان از مراجعه به دفاتر مشاوره به خاطر انگ موجود درجامعه خودداری کنند، قطعا در آینده نزدیک با موج دیگری با عنوان کودکان ایدزی مواجه خواهیم شد.

کماسی با تاکید بر اینکه موج سوم ایدز در کشور از راه رسیده گفت: نگرانی ما از افزایش شمار زنان وکودکان مبتلابه HIV در کشور است.

تنها 20 درصد بیماران آلوده به HIV در کشور شناسایی شده‌اند

این مسئول در ادامه به تصمیم سازمان جهانی بهداشت در خصوص به صفر رساندن تعداد موارد جدید شناسایی HIV تا سال 2030 اشاره و اظهار کرد: بر این اساس باید بتوانیم در کشور تا سال 2020، 90 درصد مبتلایان به HIV را شناسایی کرده و درمان آنها را آغاز کنیم و این در حالیست که تاکنون تنها 20 درصد مبتلایان در کشور شناسایی شده‌اند.

 کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به انگ موجود در جامعه درخصوص بیماری HIV اشاره کرد وافزود: چنانچه آگاهی مردم در زمینه این بیماری  و راه‌های انتقال آن افزایش نیابد و بیماران نتوانند خود را به راحتی به مراکز مشاوره معرفی و درمان کنند، قطعاً با افزایش هرچه بیشتر موارد HIV مواجه خواهیم شد.

فقط 15 درصد بیماران HIV استان درمان می‌گیرند

کماسی تعداد مبتلایان به  HIVاستان را حدود سه هزار نفر اعلام و تصریح کرد: آمار HIV همواره به صورت تجمعی اعلام می‌شود و در حال حاضر با فوت حدود 15 درصد این افراد، بیش از 2300 نفر فرد مبتلا به HIV در استان زندگی می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه از این تعداد نیز تنها 15 درصد درمان می‌گیرند که قطعا با توجه به این شرایط برای رسیدن به اهدافمان در سال 2020 راه طولانی در پیش داریم.

51 مرکز مشاوره HIV در سطح استان وجود دارد

کارشناس مسئول برنامه HIV ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به وجود 51 مرکز مشاوره HIV در سطح استان گفت: در این مراکز آزمایش، مشاوره و درمان ایدز بصورت رایگان انجام می‌شود.

کماسی این تعداد مرکز را جوابگوی نیازهای استان ندانست و اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر افزایش تعداد مراکز مشاوره، به انجام کارهای فرهنگی در زمینه معرفی بیماری HIV نیاز داریم تا بتوانیم تمامی بیماران را در استان شناسایی کرده و تحت درمان قرار دهیم.

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید