اخبار

طرح تلفیق دارویی برای 160 بیمار در سه بیمارستان کرمانشاه انجام شد

طرح تلفیق دارویی برای 160 بیمار در سه بیمارستان کرمانشاه انجام شد

طرح تلفیق دارویی برای 160 بیمار در سه بیمارستان کرمانشاه انجام شد.

به گزارش خبرگزاری موج، سهیلا بهرامی، عضو تیم تحقیقاتی طرح تلفیق دارویی، گفت: یکی از علل عمده آسیب به بیماران وقایع مربوط به داروها هست. بسیاری از خطاهای دارویی هنگام تهیه، تجویز، توزیع و دادن دارو به بیمار و پایش آن رخ می‌دهد. از جمله راهکارهای علمی ارائه شده در این خصوص که تأثیر بسزایی در کاهش بروز خطاهای دارویی دارد، تلفیق دارویی (Reconciliation Medication) هست.

تلفیق دارویی فرایندی است که برای بهبود ایمنی دارویی در زنجیره درمان و پیشگیری از خطاهای دارویی به هنگام انتقال بیمار از جامعه به بیمارستان و بالعکس به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در تلفیق دارویی هنگام بستری لیستی از داروهای بیمار که قبل از بستری مصرف می‌کرده تهیه می‌شود و با لیست داروهای تجویز شده در هنگام بستری مقایسه می‌گردد. سپس تمام ناهمخوانی‌ها، مغایرت‌ها، تداخل‌ها و تکرارهای دارویی برطرف می‌گردد.

وی با اشاره به این که که تلفیق دارویی توسط تیم تحقیقاتی متشکل از سه داروساز (دکتر سهیلا بهرامی، دکتر محمد طاهر بهرامی و دکتر نرگس زندیه) در سه بیمارستان امام رضا (ع) امام علی (ع) و طالقانی کرمانشاه برای 160 بیمار صورت گرفت گفت: تعداد تخت‌های بررسی شده با مشورت کارشناس آمار، یک تخت به ازای هر شش تخت فعال تعیین شد که ارزش آماری داشته باشد.

به عنوان مثال بیمارستان امام رضا (ع) به‌ طور متوسط 609 تخت فعال دارد و میانگین بیماران پذیرفته شده در هفته هزار و100نفر است. میانگین تعداد نسخ در روز2 هزار و118 عدد، میانگین اقلام دارو در هر نسخه 3.2 و متوسط اقامت هر بیمار 5 روز است که بر اساس این فاکتورها زمان مورد نیاز برای تلفیق دارویی هر پرونده در بخش‌های مختلف توسط این تیم تخمین زده شد.

وی در پایان افزود: با توجه به تعداد نسخه‌ها در روز، میانگین اقلام در هر نسخه، متوسط اقامت هر بیمار و زمان لازم برای بررسی پرونده و انجام تلفیق دارویی تخمین زده شده لازم است به ازای هر 40 تخت یک داروساز بیمارستانی برای طرح تلفیق دارویی در نظر گرفته شود

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید