اخبار

رعایت نکات بهداشتی ساده از بروز انواع بیماری های انگلی جلوگیری می کند

رعایت نکات بهداشتی ساده از بروز انواع بیماری های انگلی جلوگیری می کند

یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به وجود انواع بیماری های انگلی در کشور و منطقه گفت: این بیماری ها از معضلات بهداشتی در دنیا محسوب می شوند که کشورهای درحال توسعه و مناطق گرمسیری دنیا بیشتر با آن مواجه هستند.

دکتر بابک صیاد درباره شایع ترین بیماری های انگلی گفت: انگل های گوارشی از جمله شایع ترین بیماریهای انگلی محسوب می شوند که در این میان می توان به انگل های آسکاریس ، کرمک ، کرم قلاب دار  و کرم کدو که انگل های روده ای اند اشاره کرد  و انگل های فاسیولا و کیست هیداتید نیز از جمله انگل هایی هستند که می توانند درگیری کبدی ایجاد کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به پیشرفتهایی که در زمینه ساخت زیر ساخت های بهداشتی در کشور صورت گرفته است گفت: شیوع پاره ای ازانگل ها از جمله آسکاریس، کرم قلاب دار و کرم کدو کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و رعایت مبانی بهداشت فردی واستفاده از غذای سالم و بهداشتی می تواند در کنترل موثرتر انگل های کرمک ، فاسیولا و کیست هیداتید موثر باشد .

دکتر صیاد در رابطه با راههای انتقال انگل آسکاریس گفت: این نوع انگل از طریق سبزیجات آلوده به تخم انگل منتقل می شود و شیوع آن درکودکان بیش از بزرگسالان است که اغلب اوقات علامت بالینی واضحی ندارد ولی در عفونت های شدید خصوصاً در اطفال می تواند منجر بروز سوءتغذیه گردد.در موارد نادری مهاجرت انگل از روده کوچک به سایر بخش های دستگاه گوارش دردسر ساز می شود و ممکن است به التهاب کیسه صفرا یا آپاندیس منجر شود .

این متخصص بیماری های عفونی در مورد انتقال انگل کرمک نیز افزود: انگل کرمک از طریق دستهای آلوده به تخم انگل منتقل می شود . از آنجایی که این انگل در اطراف مقعد تخم گذاری کرده و منجر به ایجاد خارش شدید می شود تخم انگل از طریق دست فرد آلوده می تواند باعث  ابتلای مجدد فرد یا انتقال به سایرین شود . کودکان خصوصا در مهد کودک ها و مراکز نگهداری بیشتر در معرض این بیماری های انگلی هستند.

دکتر بابک صیاد به  راه انتقال کرم کدو اشاره کرد و گفت : کرم کدو از طریق خوردن گوشت آلوده گاو انتقال پیدا می کند این انگل می تواند طول معادل چند متر داشته باشد و ایجاد علائمی مانند دردهای شکمی ، بی اشتهایی ، سو تغذیه ، را به دنبال داشته باشد .ازجمله اتفاقات نامطلوبی که در جریان این بیماری انگلی رخ می دهد دفع غیر ارادی قطعاتی از کرم است که موجب  وحشت فرد مبتلا می شود.شیوع این انگل در کودکان و بالغین تفاوتی ندارد و  راه پیشگیری از آن مصرف گوشت سالم و بهداشتی و نیز پختن مناسب گوشت است.

دکتر صیاد به نوع دیگری از انگل ها اشاره کرد و گفت : فاسیولا از انگل های کبدی محسوب می شود که در استان کرمانشاه بومی است و راه انتقال آن مصرف شاهی آبی است که اصطلاحا به آن "کوز" یا " کوزله " می گویند. متاسرکر انگل روی این گیاه چسبیده و خوردن آن موجب بیماری می شود . این بیماری در فاز حاد خود علائمی مانند درد شکمی و  تب ایجاد می کند و موجب بالا رفتن تعداد ائوزینوفیل های خون می شود و در فاز مزمن ممکن است منجر به انسداد مجاری صفراوی و بروز علائمی مانند زردی و تب و درد قسمت فوقانی و راست شکم شود. شستشوی مناسب سبزیجات مخصوصا سبزیجاتی که در حاشیه جوی های آب رشد می کنند از اصلیترین راه های پیشگیری از آن  می باشد .

این  متخصص بیماری های عفونی در مورد بیماریهای کیست هیدراتید گفت: بیماریهای کیست هیدراتید نیز از طریق خوردن سبزیجات یا غذاهای آلوده به مدفوع سگ مبتلا که حاوی تخم انگل است ، انتقال پیدا می کند و ممکن است هر نقطه ای از بدن از مغز گرفته تا قلب ، ریه ،ستون فقرات و کبد را در گیر کند ولی از این میان کیست هیداتید کبدی شایع ترین شکل بیماری است . این بیماری می تواند موجب اثرات فشاری در ارگانهای درگیر شود و مهمترین راه پیشگیری از آن رعایت موازین بهداشتی در مصرف غذا است .

 

 

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید