اخبار

رییس دانشکده پزشکی: باید به مسئله اخلاق در پزشکی با حساسیت بیشتری نگاه شود

رییس دانشکده پزشکی: باید به مسئله اخلاق در پزشکی با حساسیت بیشتری نگاه شود

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است: باید به مسئله اخلاق در رشته‌های پزشکی و تقویت آن بیش از پیش توجه شود.

دکتر مهدی زبیری به مناسبت روز پزشک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، به جایگاه ویژه و قداست حرفه پزشکی در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده تا این حرفه همواره مورد توجه مردم باشد و خیلی افراد از همان دوران کودکی، پزشکی را به عنوان شغل مورد علاقه خود در دوران بزرگسالی انتخاب کنند.

وی اظهار کرد: اصل تمایل بسیاری افراد برای انتخاب پزشکی به عنوان شغل آینده خود، به دید فرهنگی بر می‌گردد که جامعه نسبت به حرفه پزشکی دارد.

وی افزود: از آنجا که این حرفه جایگاه ویژه و قداست خاصی در جامعه دارد، بسیاری والدین آرزو دارند فرزند آنها نیز روزی پزشک شود و این نوع دیدگاه به فرزندان آنها هم منتقل می‌شود.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نیازی نیست افراد برای ورود به رشته پزشکی حتما نابغه باشند، گفت: آنچه که بیش از همه برای ترقی در این حرفه موثر است همت، پشتکار و ممارست و باز آموزی است.

زبیری معتقد است: افراد تلاشگر و با پشتکار بالا در صورتی که حداقل‌هایی از هوش را داشته باشند به راحتی می‌توانند به این رشته ورود پیدا کرده و در آن موفق شوند.

وجود رابطه مالی میان پزشک و بیمار، عامل مداخله‌گر در روند درمان است‌

زبیری در ادامه به مهم‌ترین معضلات موجود در جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: به نظرم مهم ترین معضل موجود در جامعه پزشکی حال حاضر وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار است.

وی تصریح کرد: همواره با این موضوع مخالف بوده‌ام که رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود داشته باشد و معتقدم پزشک نباید بداند که بیمار او چه میزان ویزیت پرداخت کرده و باید تنها هدف پزشک این باشد که بیمار را معاینه کرده و درد او را مداوا کند.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: قطعا وجود رابطه مالی میان پزشک و بیمار وسوسه برانگیز است و می‌تواند در روند معاینات و تصمیم‌گیری برای مداوای بیمار تاثیر گذار باشد.

زبیری اظهار کرد: چنانچه بیمه‌ها تمام هزینه درمان بیماران را پوشش داده و از طرف دیگر پزشک نیز به طور مناسب تامین مالی شود، قطعا نتیجه مطلوبی در درمان همه بیماران حاصل خواهد شد و بیمار با هر درد و با هر درجه‌ای از توان مالی بطور مطلوبی مداوا خواهد شد.

وی در کنار این مسئله بر موضوع تقویت اخلاق در رشته‌های پزشکی نیز تاکید کرد و افزود: در بسیاری موارد این اخلاق پزشکی است که می‌تواند راهگشا باشد و پزشکان باید بدانند که با جان مردم سر و کار دارند و باید سلامتی و حفظ جان مردم را با هیچ موضوع دیگری معامله نکنند.

زبیری معتقد است: افراد نباید با دید امرار معاش وارد حرفه پزشکی شوند و نباید به هیچ عنوان ویزیت بیمار را برای کسب درآمد انجام دهند.

وی تاکید کرد: پزشکی قداست خاصی در جامعه دارد و پزشکان باید به این مسئله توجه داشته و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار داده و در وهله اول تنها به فکر مداوا و سلامتی بیمار خود باشند.

زبیری با اشاره به تدریس اخلاق پزشکی در دروس دانشگاهی اظهار کرد: بیان اخلاق تنها در حد کتاب و جزوه کافی نبوده و اساتید رشته پزشکی باید در عمل این مسئله را به طور جد به شاگردان خود آموزش دهند.

نیازمند تقویت اخلاق در رشته‌های پزشکی هستیم

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان منکر بود که برخی افراد در رشته پزشکی با نمره‌های ناپلئونی بالا آمده و مدرک پزشکی می‌گیرند، گفت: این مسئله وجود دارد، اما قطعا تمام پزشکان حداقل در 80 درصد موارد می‌توانند بیماریها را تشخیص داده و آن را مداوا کنند.

وی اظهار کرد: تنها در تشخیص برخی بیماری‌های دشوار و پیچیده امکان تشخیص اشتباه از سوی برخی پزشکان ناآگاه وجود دارد که در اینصورت این افراد بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که زحمت مضاعف ایجاد نکرده و بیمار را به پزشک حاذقی ارجاع دهند.

زبیری در این زمینه نیز مسئله اخلاق را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: قطعا اگر اخلاق در حرفه پزشکی سرلوحه باشد، هیچ پزشکی حاضر نخواهد شد برای بیماری که درد او را تشخیص نداده نسخه تجویز کند و تلاش خواهد کرد او را به پزشک مطلعی ارجاع دهد.

این مسئول تصریح کرد: در همین راستا همواره تاکید ما بر تقویت اخلاق در حرفه پزشکی است تا بتوانیم علاوه بر حفظ جایگاه و قداست حرفه پزشکی، سلامت جان بیماران را نیز تضمین کنیم.

 

 

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۱

نظرات بینندگان

.....
۱۳۹۴/۰۶/۰۱
5
0
0

روزتون مبارک دکتر واقعا تموم حرفاتون نماینده عمل تون هستش......خدا قوت


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید