اخبار

پرفسور معصومی به عنوان چهره ماندگارپزشکی کشور معرفی شد

پرفسور معصومی به عنوان چهره ماندگارپزشکی کشور معرفی شد

در مراسم جشنواره چهره های ماندگار پزشکی که به مناسبت اول شهریور روز پزشک به همت سازمان نظام پزشکی کشور با حضور رئیس سازمان د ر سالن همایش های برج میلاد برگزار گردید پرفسور معصومی عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه  و متخصص قلب و عروق به عنوان یکی از چهره های ماندگار پزشکی کشور معرفی شد.

گفتنی است که سازمان نظام پزشکی انتخاب چهره های ماندگار را بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن های علمی تعیین و معرفی می نماید که در این میان پرفسور معصومعلی معصومی در رشته قلب و عروق به عنوان عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

در ذیل مصاحبه ایشان را با روزنامه سپید می خوانیم.

دکترمعصوم علی معصومی فوق تخصص جراحی قلب سیستم پزشکی را منحصربه‌فرد و فرهیخته می‌داند و می‌گوید: «این سیستم با تلاش فردی بسیار از پزشکان به این جایگاه رسیده است. یکی از اقشاری که از پس از انقلاب و در زمان بحران‌ها به‌خصوص در دوران دفاع مقدس روی پای خود ایستاد و خدمات بسیار زیادی را به رزمندگان ارائه کرد، پزشکان بودند. در حال حاضر سیستم پزشکی ما بی‌نیاز از سایر کشورها بوده که با دست‌های خالی، بی‌نیاز پیش رفت و ازنظر کمی و کیفی در این زمینه به خودکفایی رسید.»

وی ادامه می‌دهد: «من به خاطردارم زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بودم بیش از 120 پزشک سطح پایین کم‌سواد پاکستانی و هندوستانی در این منطقه مشغول به خدمت بودند و بسیاری از نیازهای ما در سطح مناطق محروم به‌وسیله حضور این پزشکان مهاجر برطرف می‌شد و این افراد سرمایه زیادی را از کشور خارج می‌کردند. امروزه با تلاش پیشکسوتان و بزرگان این حوزه ما ازنظر علمی از پزشکی دنیا بی‌نیاز هستیم درحالی‌که درگذشته بسیاری از بیماران ما که دچار مشکلات صعب‌العلاج بودند، مجبور بودند برای درمان به کشورهای اروپایی سفر کنند و حتی کمیته‌ای وجود داشت که تعیین می‌کرد چه افرادی نیاز دارند به کشورهای اروپایی و آمریکایی اعزام شوند.» وی با اشاره به اینکه امروز ما حتی در رشته‌های تخصصی به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم هم‌سطح با سایر کشورهای برتر دنیا آن‌هم باقیمت نازل خدمات ارائه کنیم، می‌گوید: «بعد از انقلاب توقعی در مردم ایجاد شد که خدمات درمانی باید به‌صورت رایگان به مردم ارائه شود. البته کسی که این برنامه‌ریزی را محقق ساخت نمی‌خواست این هزینه را از جیب پزشکان پرداخت کند و بنا بود پزشکان خدمات درمانی را براساس توان علمی خود ارائه دهند که با توجه به تجارب ما از سایر کشورها، نقش سازمان‌های بیمه‌گر در کاهش هزینه‌های درمانی بسیار پررنگ بود، به‌نحوی‌که در این کشورها مردم از پوشش کامل بیمه‌ای برخوردار بودند. اما این توقع از جامعه پزشکی درحالی‌ ایجاد شد که بیمه‌ها برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمان به کمک مردم نیامدند و انتظار مردم این بود که پزشکان این هزینه را باید پرداخت کنند.»

وی با اشاره به دلایلی که پزشکان را مقابل بیماران قرارداد، می‌افزاید: «در آن شرایط از یک‌سو از پزشکان انتظار داشتند که بهترین خدمات درمانی را با سطح علمی بالا ارائه کند و از سوی دیگر انتظار داشتند که هزینه‌های درمانی هم از جیب پزشک پرداخته شود درحالی‌که این انتظارات باهم متناقض است.»

فوق تخصص قلب بابیان اینکه پزشکان ما افراد زحمت‌کش و باسوادی بودند و از پیشرفت‌های علمی عقب نماندند،‌ تصریح می‌کند: «متأسفانه اخیرا مردم و پزشکان را مقابل هم قراردادند. درحالی‌که پزشکان همیشه مورد وثوق و اعتماد مردم بودند درنتیجه این کج‌سلیقگی، این رابطه خدشه دارشده است و ما امیدواریم با تلاش جامعه پزشکی و تمامی دست‌اندرکاران این مشکلات حل شود.»

وی در پیامی به پزشکان می‌گوید: «من انتظار دارم همان‌طور که پیشروان ما حکیم بودند، حکیم باشند و همان‌طور که پزشکان گذشته تمام جنبه‌های بیماری را درمان کردند، به تمام وجود یک بیماری توجه کنند. من امیدوارم پزشکان جایگاه خود را خدای‌نخواسته به چشم یک حرفه نبینند و درآمدشان را از خدا بخواهند.»

دکتر معصومی ادامه می‌دهد: «روی دیگر سخنان من با مسئولان وزارت بهداشت است آنها هم باید توجه کنند که نباید از جیب پزشک توقعات درمان رایگان مردم را برآورده کرد. همان‌طور که ما به‌عنوان پزشک وظیفه‌داریم بهترین خدمات درمانی را ارائه کنیم و مسائل اخلاقی و حق بیمار و پزشک به هم را رعایت کنیم، مسئولان وزارت بهداشت هم وظیفه‌دارند مردم را مقابل پزشکان قرار ندهند و کسانی که مسئول پرداخت هزینه‌های درمانی هستند را پنهان نکنند تا رابطه پزشک و بیمار دچار آسیب نشود.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان می‌گوید: «تقدس رابطه بیمار و پزشک به ارزش‌های اخلاقی درگیر در این رابطه وابسته است. امیدوارم مسئولان باسیاست‌های کارشناسانه هزینه‌های درمانی که به دوش مردم سنگینی می‌کند را با گسترش پوشش بیمه‌ای کاهش دهند.»

 

۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۱۰

نظرات بینندگان

محمدرضا د
۱۳۹۴/۰۶/۰۵
5
0
9

پرفسور کسی بود که پدرمو از مرگ نجات داد.زمانی که در اتاق عمل مشغول جراحی پدرم بودند من هیچ استرس و ترسی نداشتم چون به خدای خودم و دکتر معصومی که وسیله ی خدا هستند ایمان داشتم. از ایشون بخاطر تلاش شبانه روزیش و وقف کردن زندگیش در راه کمک ب مردم و کسب علم و ادب کمال تشکر رو دارم.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید