اخبار

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:پزشکان نباید فقط در بیمارستان و مطب محدود شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:پزشکان نباید فقط در بیمارستان و مطب محدود شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: نباید فعالیت پزشکان تنها در بیمارستان و مطب محدود شود و باید فعالیت آنها به سمت پژوهش و اجرای برنامه‌های پیشگیری سوق داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر رضا ملک زاده در آیین افتتاح بزرگترین سایت تولید مواد سنتزی داروی کشور(clean room) که امروز (10 شهریور) در کرمانشاه برگزار شد،  کارآفرینی را یکی از مسائل بنیادی و مهم کشور عنوان کرد و افزود: قطعا برای داشتن کارآفرینی ما نیاز به خلاقیت و نوآوری داریم و در همین راستا باید آموزش‌های ما در سطح دانشگاه‌ها بصورت خلاقانه باشد.

ملک زاده با ابراز تاسف از ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت، گفت: امکانات و آزمایشگاه‌های بسیاری در سطح دانشگاه‌ها داریم که متاسفانه استفاده درستی از آنها نمی‌شود و آنطور که باید به کمک صنعت نمی‌آیند.

وی افزود: از طرف دیگر نیز متاسفانه صنعت خلاقی هم در کشور نداریم و بیشتر رویکرد صنعت‌گران ما به سمت واردات است.

ملک زاده ابراز امیدواری کرد: در دوران پس از تحریم بتوان صنعت و تولید داخلی را تقویت کرده و به دنبال تقویت صنعت در جهت تقویت دانشگاه‌ها هم گام برداشت.

وی امکانات و فراهم کردن شرایط را قدم اولیه عنوان کرد و افزود: در گام بعدی این وظیفه فناوران داخلی است که با استفاده از امکانات با همت خود در جهت تولید فناوری گام برداشته و زمینه توسعه هرچه بیشتر کشور را فراهم کنند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود به روند رو به رشد بیماریهای غیرواگیر در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر بیماریهای غیر واگیر عامل 80 درصد موارد مرگ و میر کشور هستند.

وی افزود: بیماریهای قلبی و عروقی 50 درصد و انواع سرطان 20 درصد این بیماریها را تشکیل می‌دهند و مابقی را هم بیش از همه بیماریهای مزمن کلیه و کبد تشکیل می‌دهند که نگرانی ما با توجه به افزایش سن جمعیت ایران افزایش آمار مبتلایان به این بیماریها در سالهای آینده است.

ملک‌زاده به رویکرد درمان محور پزشکان کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه هزینه‌هایی صورت می‌گیرد تا یک پزشک تربیت شود و این پزشک بعد از به ثمر نشستن تنها در مطب منتظر می‌نشیند تا فردی بیمار شده و او را درمان کند.

وی با اشتباه خواندن این روند گفت: باید به سمتی برویم که بخشی از امکانات دانشگاهی صرف پیشگیری شود و برآورد ما این است که با برنامه‌های پیشگیری می‌توان جلوی بسیاری از بیماریهای غیرواگیر را گرفت.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: امروز بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که 50 درصد موارد سرطان قابل پیشگیری و 50 درصد نیز قابل درمان هستند.

وی با بیان اینکه 30 درصد افراد کشور زمانی که به سن 45 سالگی می‌رسند حداقل یک بیماری دارند، گفت: قطعا باید در زمینه پیشگیری برنامه‌ریزی صورت گیرد و نباید فعالیت‌های ما در بیمارستان محدود شود.

ملک زاده تصریح کرد: باید در گام اول افرادی که فاکتورهای خطر دارند را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیری بر روی آنها انجام شود.

معاون وزیر بهداشت از اجرای برنامه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: قطعا در این زمینه نیازمند دارو و فناوریهای داخلی خواهیم بود و وجود چنین مراکزی (clean room) می‌تواند بسیار یاری دهنده باشد.

۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ۱۳:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید