اخبار

دکتر دیناروند: شرکت‌های داروسازی کشور در صادرات محصولاتشان ضعف دارند

دکتر دیناروند: شرکت‌های داروسازی کشور در صادرات محصولاتشان ضعف دارند

رییس سازمان غذا و دارو نقطه ضعف شرکت‌های داروسازی کشور را در فروش و صادرات محصولاتشان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر رسول دیناروند در آیین رونمایی از سه داروی جدید شرکت باختر بیوشیمی استان کرمانشاه، این داروها را بسیار ارزشمند در بحث درمان بیماران و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور عنوان کرد.

وی دو مورد از این داروها را بسیار ارزشمند در درمان بیماران ام اس و هپاتیت C عنوان کرد و افزود: داروی «سوفوسبرویر» که با نام تجاری "سوبایوویو 400" در شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه برای اولین بار در کشور تولید می‌شود، 95 درصد مبتلایان به هپاتیت C را که به درمانهای قبلی جواب نداده و بدن آنها مقاوم شده را درمان می‌کند.

وی افزود: این بیماران در نبود این دارو به تدریج وارد فاز خطرناک بیماری و سیروز کبدی شده و برخی از آنها مجبور به پیوند کبد می‌شدند و این امر قطعا علاوه بر به خطرافتادن جانشان، هزینه‌های هنگفت درمانی بسیاری را هم برای آنها به همراه داشت.

دیناروند به قیمت بالای نوع خارجی این دارو اشاره کرد و افزود: برای یک دوره درمانی سه ماهه 100 هزار دلار باید برای تامین این دارو پرداخت می‌شد که این میزان با تخفیف به قیمت 40 هزار دلار به کشور داده می‌شد که نه بیماران و نه دولت از عهده تامین آن بر نمی‌آمدند و خوشبختانه شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه برای اولین بار خط تولید این دارو را در کشور راه اندازی کرد و از هفته آینده با قیمت بسیار پایین و باورنکردنی در مقایسه با نمونه خارجی راهی بازار خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو «دی متیل فومارات» که با نام تجاری "مایلوبایوکس 120" تولید می‌شود را دیگر داروی تولیدی ارزشمند شرکت باختر بیوشیمی کرمانشاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر خود دارو، تکونولوژی بکار رفته در ساخت آن نیز برای اولین بار در صنعت داروسازی کشور مورد استفاده قرار گرفته و تکنولوژی آن بگونه‌ای است که کپسولهای دارو باید در معده سالم مانده و در روده باز شود.

دیناورند در ادامه با اشاره به وجود 60 هزار بیمار ام اس در سطح کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود نیمی از این بیماران درمانهای روتین دارند که 80 درصد آنها از داروهای ایرانی برای درمان خود استفاده می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام داروهای مورد نیاز در درمان ام اس توسط شرکت داروسازی داخل تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه با توجه به کیفیت مرغوب و قیمت بسیار پایین داروهای تولید داخل، روند درمان بیماران ام اس کشور با استفاده از داروهای خارجی و گران قیمت در حال سوق یافتن به سمت استفاده از داروهای تولید داخل است.

وی با اعلام ابراز رضایت بیماران ام اس و پزشکان آنها از داروهای ام اس تولید داخل گفت: علاوه بر کیفیت، بیماران ام اس با استفاده از داروهای تولید داخل آرامش خوبی را به خاطر دسترسی همیشگی به دارو خواهند داشت.

دیناروند در بخش دیگر صحبت‌هایش به ضعف شرکت‌های داروسازی کشور در زمینه صادرات محصولاتشان اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرکت‌های داروسازی ما در زمینه فروش و صادرات محصولاتشان دچار ضعف هستند و باید در این زمینه خود را تقویت کنند.

معاون وزیر بهداشت به بازار دارویی کشور عراق اشاره کرد و این بازار را حق مسلم شرکت‌های داروسازی استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های خوبی در کرمانشاه در زمینه تولید دارو وجود دارد و باید از این امکانات و زیرساخت‌ها در زمینه صادرات دارو به کشور عراق استفاده کرد.

 

 

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید