اخبار

رییس سازمان غذا و دارو: کاهش 30 درصدی مصرف نمک مواد غذایی را در برنامه داریم

رییس سازمان غذا و دارو: کاهش 30 درصدی مصرف نمک مواد غذایی را در برنامه داریم

ریییس سازمان غذا و دارو گفت: استفاده از روغن پالم به واقع خطری بریا سلامت ندارد و تنها خسارت آن از جهت ضربه اقتصادی است که به تولیدکنندگان صادق و درستکار وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، رسول دیناروند در آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش مدیران نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهدشاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز (11 شهریور) در کرمانشاه برگزار شد، از اولویت‌ها و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در جهت رفع مشکلات حوزه غذا، بحث رفع آلاینده‌ها، کشف تقلبات غذایی و مبارزه با قاچاق خبر داد.

معضل اصلی کشور در حوزه سلامت غذا آلاینده‌ها نیستند

دیناروند در بحث غذا تنها اکتفا به بحث ایمنی غذا ر ا کافی ندانست و افزود: علاوه بر ایمنی باید به بحث سلامت غذا نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه خطر اصلی در حوزه غذا که در حال حاضر سلامت جامعه را تهدید می‌کند بحث آلاینده‌ها نیست، گفت: در حال حاضر معضل و خطر اصلی در حوزه سلامت غذا بالا بودن میزان نمک، شکر و چربی در مواد غذایی است و این امر سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار بالای بیماریهای غیرواگیر و مرگ و میر بسیار ناشی از این بیماریها در کشور، گفت: بالا بودن آمار ابتلا به این بیماریها عمدتا به شیوه زندگی و بویژه نوع تغذیه مربوط می‌شود و ما نمی‌توانیم نسبت به این مسئله بی‌توجه باشیم.

دیناروند با اشاره به آمار بالای بیماریهایی مانند دیابت، چاقی، فشارخون و سرطان در کشور، گفت: عمده راه‌های پیشگیری از این بیماریها به حوزه سازمان غذا و دارو مربوط است و به همین علت پیشگیری در زمینه ابتلا به این بیماریها باید در اولویت کار ما باشد.

وی به تعیین10 هدف اصلی از سوی سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با بیماریهای غیرواگیر خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، تحقق چهار هدف به حوزه سازمان غذا و دارو مربوط می‌شود و ما نیز هدف دیگری را به آن اضافه کرده‌ایم و آن به صفر رساندن اسید چرب ترانس در پایان یک دوره 10 ساله در محصولات غذایی کشور است.

40 درصد روغن تولیدی کشور روغن جامد است

دیناروند با ابراز تاسف از اینکه 40 درصد روغن تولیدی کشور را روغن جامد تشکیل می‌دهد گفت: حداکثر سقف اسید چرب ترانس را در اینگونه محصولات پنج درصد گذاشته‌ایم که متاسفانه در بسیاری موارد این شاخص رعایت نمی‌شود و در حال حاضر با استفاده از روغن‌های جامد هیدروژنه و روغن‌های مخصوص وشیرین در کشور حدود 20 درصد اسید چرب ترانس به غذا اضافه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه هدف قطعی سازمان را در زمینه میزان مصرف نمک کاهش 30 درصدی این ماده در مواد غذایی عنوان کرد و افزود: کاهش 30 درصدی برنامه ماست، اما در عمل بدنبال کاهش 50 درصدی نمک در محصولات غذایی هستیم.

وی افزود: در همین راستا به دنبال کاهش مصرف نمک در تمامی محصولات بویژه محصولات پرنمک مانند پنیر، سس، کنسرو و نان هستیم تا بتوانیم به تدریج مصرف این محصول پرضرر را در مواد غذایی کاهش دهیم.

دیناروند با بیان اینکه نمک در میزان کم آن برای بدن بسیار ضروری است، گفت: هدف ما این است تا مصرف این محصول را به حد نیاز آن برسانیم و صرفا برای خوش طعم شدن غذا از آن استفاده نشود.

وی افزود: در همین راستا در نظر داریم تا تمام پروانه‌های ساخت محصولات غذایی پیگیری و اصلاح شده و تا حد ممکن مصرف نمک را در محصولات غذایی پایین بیاوریم.

دیناروند به مصرف بالای شکر در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هدف مشخصی برای میزان کاهش مصرف شکر در کشور تعیین نکرده‌ایم، اما تلاش داریم تا مصرف این ماده را درمحصولاتی مانند نوشابه یا آبمیوه که مصرف بالای شکر دارند را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه حداقل یازده درصد نوشابه‌ها شکر است و حداکثری برای استفاده از آن وجود نداشته و میزان استفاده از شکر در تولید نوشابه بسته به انصاف تولید کننده داشت، گفت: در حال حاضر سقف 9 درصدی را برای استفاده شکر در نوشابه لحاظ کرده‌ایم و امیدواریم با تعیین این سقف حداکثری میزان مصرف شکر در این محصول به میزان 20 درصد کاهش یابد.

اسید چرب ترانس محصولات غذایی کشور تا 10 سال دیگر به صفر می‌رسد

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه از به صفر رساندن اسید چرب ترانس در یک برنامه 10 ساله در کشور خبر داد و اظهار کرد: بر خلاف چربی، شکر و نمک، استفاده از اسید چرب ترانس هیچ ضرورتی نداشته و باید به طور جد برای کاهش و به صفر رساندن آن در محصولات غذایی تلاش کرد.

دیناروند با بیان اینکه امکان حذف یکباره اسید چرب ترانس از محصولات غذایی وجود ندارد اظهار کرد: درهمین راستا برنامه 10 ساله‌ای که از همین امسال آغاز می‌شود، برای به صفر رساندن استفاده از این فرآورده در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح چراغ راهنمایی تغذیه تا پایان سال عملیاتی می‌شود

وی یکی از راهکارهای موثر در زمینه کاهش مصرف موادی مانند نمک، شکر و چربی را در محصولات غذایی استفاده از چراغ راهنمایی تغذیه عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح قطعا می‌تواند مردم را نسبت به مصرف بالای این مواد حساس کند.

وی با بیان اینکه دوره 18 ماهه برای عملی کردن این طرح در نظر گرفته شده، گفت: یک سال از مهلت تعیین شده گذشته و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم این طرح را تا پایان سال عملیاتی کنیم.

ضعف زیادی در شناسایی آلاینده‌ها داریم

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه از تشکیل کمیته راهوری در زمینه شناسایی آلاینده‌ها در این سازمان خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر ضعف بسیاری در زمینه شناسایی آلاینده‌ها داریم و بسیاری قطب‌های و دانشگاه‌های مادر این زمینه به هیچ عنوان توانایی ندارند.

وی اظهار کرد: در همین راستا برنامه داریم تا دانشگاه‌های سراسر کشور را به آزمایشگاه و تجهیزات ضروری در زمینه تشخیص آلاینده‌ها مجهز کنیم که ساختمان این آزمایشگاه‌ها توسط دانشگاه‌ها فراهم شده و سازمان غذا و دارو تجهیز آن را بر عهده می‌گیرد.

دیناروند با بیان اینکه در حال حاضر توانایی تشخیص برخی از آلاینده‌ها وجود دارد گفت: متاسفانه برخی از آلاینده ها هم هستند که قادر به شناسایی آنها نیستیم و این در حالیست که این مواد می‌توانند با گذشت زمان سرطان زا باشند و در همین راستا در حد مقدورات خود برای تقویت توان خود در زمینه شناسایی این آلاینده‌ها فعالیت می‌کنیم.

وی از اختصاص اعتبار 40 میلیارد تومانی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم با تامین این اعتبار از منابع مختلف صنعت شناسایی آلاینده‌ها را بیش از پیش در کشور تقویت کنیم.

استفاده از روغن پالم خطری برای سلامت ندارد

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه شناسایی، برخورد و مقابله با تقلبات در حوزه مواد غذایی را از دیگر اولویت‌های این سازمان در سال جاری عنوان کرد و افزود: تقلب در مواد غذایی از دو جنبه دارای اهمیت است که یک بعد آن به سلامت مردم و بعد دیگر به خسارت اقتصادی که به جامعه می‌زند، برمی‌گردد.

دیناروند افزود: تقلب در برخی محصولات موجب به خطر افتادن سلامت انسانها می‌شود اما در برخی موارد تقلب، از جمله اضافه کردن روغن پالم خطری برای سلامت ندارد، اما این امر قیمت تولید محصولات لبنی پرچرب را کاهش داده و به مرور تولید کنندگان با انصاف و درستکار را از چرخه بیرون می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر وجود چنین تقلباتی در مواد غذایی، جامعه را بی‌اعتماد می‌کند و در همین راستا اصالت ما در بحث مبارزه با تقلب فقط به این محدود نمی‌شود که کالای تقلبی سلامت جامعه را به خطر بیندازد، یا نه.

55 درصد کالاهای سلامت کشور داخلی است

مواد آرایشی و بهداشتی بیشترین سهم قاچاق را در کالاهای سلامت دارند

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه قاچاق در حوزه محصولات غذایی و دارویی به شدت در حال افزایش است، گفت: کالاهای بخش سلامت و غذا بخش زیادی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند و سود کلان در این حوزه افزایش قاچاق این محصولات را رقم زده است.

وی افزود: بر اساس محاسبه‌ای که کرده‌ایم از بازار 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت کشور 55 درصد آن تولید داخل و مابقی آن وارداتی است که حال این واردات یا از مجاری قانونی است و یا قاچاق است و بیشترین قاچاق در این زمینه مربوط به قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی و کمترین آن مربوط به دارو است.

وی با بیان اینکه بازار غذا چهار برابر بازار کالاهای سلامت است، حجم این بازار را در کشور 40 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: متاسفانه میزان قاچاق در این حوزه بسیار بیشتر از قاچاق در حوزه سلامت است.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌هد بخشی از این قاچاق از محل بازارچه‌های مرزی، بخشی هم متاسفانه از مسیر رسمی گمرک و بخش دیگر از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: ورود این محصولات قاچاق به کشور یک بحث است، اما بحث مهم این است که این محصولات در کشور در یک شبکه مانند شبکه رسمی کشور توزیع می‌شوند و این مسئله قطعا تهدید کننده سلامت جامعه است، زیرا سلامت این محصولات به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست.

دیناروند با بیان اینکه مقابله سازمان غذا و دارو باید با عرضه این محصولات در جامعه تشدید شود، گفت: وظیفه ما تنها کنترل گلوگاه‌ها و مبادی ورودی کشور نیست و باید در سطح عرضه نیز وارد شده و از عرضه اینگونه کالاهای قاچاق جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه عرصه باید برای قاچاقچیان عرضه محصولات قاچاق تنگ شود، گفت: چنانچه نظارت در سطح عرضه تشدید شده و عرصه بر قاچاقچیان تنگ شود، روند ورود کالاهای قاچاق کاهش خواهد یافت.  

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید