اخبار

آماده باش پایگاه‌های اورژانس در شب چهارشنبه آخر سال

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی از آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس در شب چهارشنبه آخر سال خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خبرداد:

آماده باش پایگاه‌های اورژانس در شب چهارشنبه آخر سال

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی از آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس در شب چهارشنبه آخر سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر غلامرضا معصومی ضمن اعلام این خبر به استقرار نیروهای اورژانس در میادین اصلی شهرهای کشور اشاره کرد وگفت: در حال‌حاضر ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی کشور دارای3هزار و200دستگاه آمبولانس است.

وی با بیان کاهش تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال طی سالهای، به افزایش شدت حوادث اشاره کرد و خاطرنشان کرد: همه مراکز درمانی موظفند مصدومان چهارشنبه آخر سال را پذیرش کنند.

دکتر معصومی با اشاره به فعالیت 695 پایگاه شهری در سراسر کشور به صورت 24 ساعته گفت: بیش از 40 درصد از بدنه اورژانس پیش بیمارستانی را نیروهای دیپلم تشکیل می‌دهند که این نیروها دوره‌های آموزشی لازم را طی کرده‌اند. دیگر نیروهای اورژانس‌های پیش بیمارستانی را کاردان‌های فوریت‌های پزشکی، هوشبری و ... تشکیل می‌دهند و به منظور ارتقای خدمات ارائه شده در اورژانس‌های پیش بیمارستانی، در سال 88 برنامه‌های مختلف آموزشی تدوین شد و با توجه به آن که در بحث کمی اورژانس پیش‌بیمارستانی به جایگاه خوبی رسیده‌ایم در جهت کیفی سازی خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی حرکت کردیم. به این ترتیب دوره‌های کاردانی در این زمینه افزایش یافت.

وی با بیان این که طرح پودمانی فوریت‌های پزشکی مراحل آخر را در معاونت آموزشی طی می‌کند، افزود: در اورژانس‌های بیمارستانی نیز بحث پرستار تخصصی اورژانس و یا فوق‌لیسانس پرستاری اورژانس مطرح شده است و موافقت اولیه آن در معاونت آموزشی وزارتخانه صادر شده است. در مجموع علیرغم تمام مشکلات در زمینه نیروی انسانی سعی شده است که از ورود همکاران دیپلم به سیستم جلوگیری شود و نیروهای فعال در اورژانس‌های پیش بیمارستانی حداقل مدرک کاردانی رشته‌های مرتبط را داشته باشند.

دکتر معصومی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر زمان رسیدن اورژانس بر سر بالین بیمار در جاده‌ها 14.5دقیقه است گفت: در شهرهای کوچک این میزان زیر 8 دقیقه است و در شهرهای بزرگتر زیر 10 دقیقه. اما تهران تنها شهری بود که قرار بود براساس برنامه چهارم به زیر 11 دقیقه برسد و ما موفق به تحقق نشدیم، که علت آن هم ترافیک زیاد است. مدت زمان رسیدن بر بالین بیمار در حال حاضر در شهر تهران 12 تا 12.5 دقیقه است.

وی با بیان اینکه استانداردی برای میزان زمان رسیدن به بالین بیمار وجود ندارد، گفت: در بین کشورهای اسلامی فقط ایران و قطر اورژانس پیش بیمارستانی دارند. آمریکا هم که مدت زمان رسیدن اورژانس آن بر سر بالین بیمار در جاده‌ها 5 تا 8 دقیقه است اسکادران 500 هلکوپتری دارد در حالی که ما 5 تا 8 فروند هلکوپتر آن هم به صورت خرید خدمتی داریم.

دکتر معصومی گفت: 28 هزار کیلومتر جاده اصلی در کشور وجود دارد که 56 تا 60 درصد تصادفات در آن اتفاق می‌افتد و 150 هزار کیلومتر جاده فرعی داریم که 40 تا 44 درصد تصادفات در این جاده‌ها صورت می‌گیرد و تقریباً اورژانس به طور متوسط در هر 35 کیلومتر یک پایگاه دارد.

وی یادآور شد: باید در جاده‌های فرعی از امداد هوایی استفاده کنیم همه برای تأمین هزینه‌های آن گفت و گوهایی را با مجلس آغاز کرده‌ایم.

۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید