اخبار

به مناسبت سفرهای نوروزی : وسیله معیوب و خراب سرنشینان خود را به کشتن می‌دهد

پیش از حرکت، اول باید مطمئن شوید که خسته نیستید، خستگی، مصرف داروها و نوشیدن الکل در هوشیاری و سرعت واکنش راننده اختلال ایجاد می‌کند. اگر عصبانی هستید و تازه با کسی مشاجره کرده‌اید یا به علت بیماری داروهای آرام‌بخش یا خواب‌آور مصرف کرده‌اید، هرگز رانندگی نکنید و مسافرت را کمی به تاخیر بیندازید.
سفر نوروزی با اتومبیل شخصی

اسفند ماه که فرا می‌رسد، جنب و جوش دیگری میان مردم دیده می‌شود. همه در حال آماده شدن برای استقبال از سال جدید هستند و در تدارک خرید وسایل ضروری و عده‌ای هم به فکر برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هستند. بعضی‌ها مسافرت با هواپیما را ترجیح می‌دهند، عده‌ای بلیت قطار رزرو می‌کنند، بعضی‌ها با اتوبوس و بعضی‌ها هم دوست دارند با اتومبیل خودشان به سفر بروند.

اگر چه مسافرت با هواپیما، قطار و اتوبوس دغدغه‌های خاص خود را دارد اما به نظر می‌رسد کمی راحت‌تر از رفتن به مسافرت با خودروی شخصی باشد. چرا که در مسافرت با خودروی شخصی نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود تا در سال جدید و ایام تعطیل خاطره خوبی به همراه داشته باشد. آنچه در سفر با خودروی شخصی مهم است، رعایت نکات ایمنی و رسیدن به مقصد با سلامت کامل همه اعضای خانواده است.
از قبل پیش‌بینی کنیم
رانندگی چنان با کارهای روزمره ما عجین شده که گاه به هیچ‌وجه به این موضوع فکر نمی‌کنیم که چطور نکات ایمنی را باید رعایت کنیم. پشت فرمان نشسته‌ایم و فراموش می‌کنیم که جسمی چند کیلویی از آهن را می‌رانیم، آن هم با سرعتی زیاد و تحت شرایط غیرقابل پیش‌بینی اما چه خوب است پیش از شروع به رانندگی زمانی که هنوز ماشین یا وسیله نقلیه را روشن نکرده‌ایم، قدری سکوت کنیم و با خود فکر کنیم که برای ایمن به مقصد رسیدن و سلامت خود و دیگران چگونه رانندگی کنیم؟ چه کنیم که خاطره خوبی از یک سفر برایمان بماند؟پیش از آنکه پشت فرمان بنشینیم، با خود فکر کنیم که به کدام قسمت کشور سفر می‌کنیم؟ و آب و هوای آن منطقه، وضع راه‌ها و جاده‌های ارتباطی، امکانات جاده‌ها و امکانات خودروی خود را بررسی کنیم. برای رفتن به مناطق گرمسیر یا مناطقی که آب و هوای سردی دارند، آمادگی داریم یا خیر؟ پیش از سفر، از خود دو سوال بپرسید
1- آیا واقعا برای رانندگی آماده و سرحال هستید؟
 پیش از حرکت، اول باید مطمئن شوید که خسته نیستید، خستگی، مصرف داروها و نوشیدن الکل در هوشیاری و سرعت واکنش راننده اختلال ایجاد می‌کند. اگر عصبانی هستید و تازه با کسی مشاجره کرده‌اید یا به علت بیماری داروهای آرام‌بخش یا خواب‌آور مصرف کرده‌اید، هرگز رانندگی نکنید و مسافرت را کمی به تاخیر بیندازید.
 2- آیا خودروی شما برای حرکت در جاده آماده است و وسایل و تجهیزات ضروری مانند لاستیک زاپاس، جک، آچار، زنجیر چرخ، روغن و بنزین کافی دارد؟
خوب است بدانید که وسیله معیوب و خراب سرنشینان خود را به کشتن می‌دهد. پس همیشه خودروی خود را بررسی کنید تا بدون عیب و نقص باشد. مرتب وضعیت لاستیک‌ها و میزان باد آنها، وضعیت ترمز، آب رادیاتور، روغن کلاچ ترمز و موتور را بررسی کنید. هنگامی که پشت فرمان نشسته‌اید، آینه‌ها را بررسی کنید و اگر تیغه‌های برف‌پاک‌کن کثیف یا شکسته بود، آنها درست کنید. شیشه‌های ماشین خود به خصوص شیشه عقب را به طور کامل تمیز کنید تا دید کافی داشته باشید. مخزن آب را پر کنید. بخاری ماشین را بررسی کنید تا در هوای سرد، داخل ماشین گرم باشد و مانع از یخ زدن شیشه‌های ماشین شود. لاستیک اضافی داشته باشید و از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.پیش از اینکه موتور خودروی خود را روشن کنید، در صورت لزوم عینک آفتابی بزنید و کمربند ایمنی را ببندید. از مسافر کناری خود و تا حد امکان از سرنشینان دیگر ماشین هم بخواهید کمربند ایمنی خود را ببندند. از قرار دادن وسایل اضافی مانند بالش یا کیف در قسمت پشت صندلی‌های عقب که مانع دید راننده می‌شود، خودداری کنید. کارشناسان با بررسی تصادفات رانندگی به این نتیجه رسیده‌اند که بستن کمربند ایمنی، راحت‌ترین و موثرترین شیوه برای محافظت سرنشینان خودرو در برابر آسیب‌دیدگی وخیم و حتی مرگ است.
آماده‌اید، حرکت کنید
حال که قصد مسافرت با خودروی خود را دارید، به خصوص اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که هنوز هوای آنجا سرد است، طوری رانندگی کنید که خسته نشوید. برای رسیدن عجله هم نکنید. در فواصلی خودرو را نگه دارید و لحظه‌ای استراحت کنید. برای حفظ هوشیاری خود هنگام رانندگی نباید غذای سنگین بخورید، لباس تنگ و چسبان نپوشید و اگر به بیماری مسافرت (بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی، هنگامی بروز می‌کند که فرد داخل خودرو در حال حرکت نشسته و دچار تهوع و استفراغ و سرگیجه می‌شود) مبتلا هستید، به طور مستقیم به جلو نگاه کنید تا حالت تهوع شما کمتر شود. اگر مقدور است، شما رانندگی نکنید. از آنجا که داروهای ضدتهوع و سرگیجه ممکن است، سبب خواب‌آلودگی شود، اگر پشت فرمان هستید، از این داروها استفاده نکنید. در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.
وسایل اضطراری
احتمالا در صندوق عقب خودروی خود لاستیک و زاپاس و جک دارید ولی غیر از آن باید وسایل دیگری هم داشته باشید تا اگر در راه به مشکلی برخورد کردید، به ویژه در سفرهای طولانی و هوای نامساعد از آن کمک بگیرید. البته شاید به ندرت مجبور به استفاده از آنها شدید ولی در آن زمان که نیاز پیدا کردید، از همراه داشتن آنها بسیار خوشحال خواهید شد. تهیه این وسایل هزینه زیادی در برندارد، می‌توانید آنها را در یک کیف یا جعبه محکم و نسبتا بزرگ جای دهید. این وسایل شامل- پتو- مواد خوراکی خشک- جعبه کمک‌های اولیه- یخ خردکن- نقشه جاده‌ها- بیلچه‌ یا خاک‌انداز- نوار چسب‌ برق- مثلث احتیاط یا منور- چراغ قوه و باتری- زنجیر چرخ- طناب به طول پنج متر - جعبه‌ ابزار- تسمه پروانه یدکی رادیاتور - وسیله مخصوص بیرون کشیدن بنزین - سیم اتصال به باتری- قیچی- ظرف حاوی آب است.
۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ۱۳:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید