اخبار

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه : اواخر شهریور‌ماه بهترین زمان برای تلقیح واکسن آنفلوانزا است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه : اواخر شهریور‌ماه بهترین زمان برای تلقیح واکسن آنفلوانزا است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: اواخر شهریور ماه بهترین زمان برای تلقیح واکسن آنفولانزا است.

دکتر حسین بیگلر‌ی با اشاره به ضرورت  دریافت واکسن آنفلوانزای فصلی از طرف پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی ، پرسنل اورژانس، دامپزشکان، محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از مشاغل وافراد در معرض خطر نیازمند  گفت:تزریق سالیانه واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای ٦٥‌سال، بیماران دچار نارسایی مزمن کبدی و کلیه، بیماران دیالیزی، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی مزمن، زنان باردار، مبتلایان به دیابت پیشرفته و کنترل نشده ، افراد تحت شیمی درمانی و مبتلا به سرطان وافرادی که دچارنقص سیستم ایمنی هستند توصیه می شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت تولید واکسن آنفلوانزا تلقیح این واکسن مخصوص گروه‌های پرخطر یا در معرض خطر بوده و تلقیح آن برای افراد جوان وسالمی که دچار بیماری عمده مزمن یا مشاغل در معرض خطر نمی باشند ضرورتی ندارد هرچند سایر افراد در معرض ابتلا نیز می توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا را از طریق بخش خصوصی تهیه کنند.

دکتر بیگلری با اشاره به ایجاد ایمنی حدود 85 تا 90 درصدی بدن با تلقیح این واکسن  از شهروندان خواست که با توجه به تغییرات سالیانه آنتی ژنیک ویروس آنفلوانزا صرفا واکسن مخصوص همان سال را استفاده کنند.

وی همچنین افزود: این واکسن مخصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا بوده و هیچ نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی و گلودردهای چرکی باکتریال ندارد ضمنا بعد از تلقیح واکسن آنفلوانزا دو هفته طول میکشد تا ایمنی مطلوب در بدن ایجاد گردد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کرمانشاه با تاکید بر این نکته که واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از آنفلوانزا نیست به ارایه توصیه هایی چون رعایت نکات بهداشتیفردی و عمومی شامل پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، خودداری بیماران از حضور در اماکن تجمعی، شستن مکرردستها با آب و صابون و خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با دیگران جهت جلوگیری از انتشار این بیماری پرداخت.

وی ضمن توصیه به مبتلایان بیماری آنفلوانزا و سایر عفونتهای تنفسی برای خودداری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و کورتن ها ،آنها را به مراجعه به پزشک، استراحت در منزل، مصرف مایعات بیشتر و عمل به دستورات بهداشتی درمانی پزشکان فراخواند.

دکتر بیگلری در مورد موارد منع مصرف این واکسن گفت: در صورت وجود حساسیت افراد به ماده خوراکی تخم مرغ و یا قرار داشتن در فاز شدید بیماری تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه نمی شود .

۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید