اخبار

کمتر از 2 درصد جمعیت کشور به این بیماری ویروسی مبتلا هستند

کمتر از 2 درصد جمعیت کشور به این بیماری ویروسی مبتلا هستند

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از دو درصد جمعیت کشور به بیماری هپاتیت B مبتلا هستند.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، هپاتیت را ورم و التهاب کبد عنوان کرد و افزود: این بیماری توسط ویروس منتقل شده و به چهار نوع هپاتیت A، B، C و E وجود دارد.

وی اظهار کرد: نوع A واین بیماری از طریق آب و غذای آلود منتقل شده، اما شیوه انتقال هپاتیت‌های  Bو C از طریق خون و فرآروده‌های خونی آلوده، اعتیاد تزریقی از طریق استفاده از سرنگ مشترک و ارتباط جنسی غیرایمن است.

بیگلری عمده‌ترین و شایع‌ترین نوع هپاتیت در جهان را هپاتیت B عنوان کرد و افزود: این نوع هپاتیت عامل اصلی بروز سرطان و سیروز کبد در دنیاست و در بسیاری موارد بدون علامت است.

وی با بیان اینکه درمان قطعی برای بیماری هپاتیت B وجود ندارد، بهترین راه را پیشگیری در برابر این بیماری عنوان کرد و افزود: در کنار توصیه به پیشگیری و پرهیز از رفتارهای پرخطر، خوشبختانه واکسن هم برای بیماری وجود دارد که افراد می‌توانند با تزریق آن حداقل تا 90 درصد در برابر ابتلا به این بیماری ایمن شوند.

بیگلری اظهار کرد: آن 10 درصدی که برای عدم ایجاد ایمنی مناسب این واکسن وجود دارد بیشتر مربوط به افرادی است که مصرف بالای سیگار دارند، چاقی بیش از حد داشته، سن بالای 60 سال دارند و یا افرادی هستند که مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و کبد هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر واکسن یخ زده باشد، قطعا تزریق آن کارایی و ایمنی بخشی مطلوب را نخواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه از سال 1372 واکسن هپاتیت B برای همه نوزادان تزریق شده است، گفت: همچنین طی چهار نوبت فراخوان تمام متولدین بین سالهای 1368 تا 1371 نیز بر علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

بیگلری تصریح کرد: در حال حاضر عمده جمعیت زیر 25 سال کشور در برابر این بیماری واکسینه هستند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین برخی افراد به واسطه شغلی که دارند مانند پزشکان، آتشنشانان، پرسنل و کادر درمان و کارکنان شهرداری تزریق این واکسن برایشان ضرورت دارد و این افراد بصورت رایگان در برابر این بیماری واکسینه می‌شوند.

بیگلری تعداد دفعات تزریق واکسن هپاتیت B را سه نوبت عنوان کرد و افزود: این واکسن جهت ایجاد ایمنی مناسب در سه نوبت صفر، یک و شش ماه تزریق می‌شود، به طوریکه با تزریق نوبت اول این واکسن، یک ماه و شش ماه بعد از آن نیز دو نوبت دیگر این واکسن تزریق می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد دفعات تزریق واکسن هپاتیت B در نوزادان متفاوت بوده و این واکسن در سه نوبت بدو تولد، دو ماهگی و شش ماهگی برای آنها تزریق می‌شود.

وی اظهار کرد: افراد بعد از هر سه نوبت تزریق واکسن بهتر است جهت حصول اطمینان از ایمنی بخشی واکسن سه ماه بعد از تزریق آخرین واکسن اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی بدن بر علیه هپاتیت B را انجام دهند.

بیگلری با تاکید بر رعایت فواصل زمانی تزریق واکسن اظهار کرد: این فواصل بهتر است با معیار ماه 30 روزه باشد و برای ماه‌‌های 31 روزه یا 29 روزه یک روز کمتر و یا یک روز بیشتر لحاظ شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین افراد برای تزریق نوبت دوم واکسن حداکثر تا 24 ساعت بعد از مهلت مقرر و برای تزریق سوم تا یک هفته بعد از مهلت مقرر فرصت دارند.

بیگلری در پایان با اشاره به روند کاهش آمار ابتلا به هپاتیت در کشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر آمار مبتلایان به این بیماری در کشور به زیر دو درصد رسیده است.

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید