اخبار

در مورد کرونا ویروس بیشتر بدانیم

در مورد کرونا ویروس بیشتر بدانیم

  مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه در رابطه با بیماری کرونا ویروس گفت: بیماری کرونا ویروس یکی از انواع ویروس های ایجاد کننده عفونت حاد تنفسی در انسانها ست که نوع MERS آن از حدود سه سال قبل در عربستان باعث ایجاد بیماری تنفسی شدید با خطرات مرگ و میر شده است. کرونا ویروس MERS علائم تب بالای 38 درجه ، سرفه ، تنگی نفس و گاهاً اسهال در بیمار را ایجاد کرده و قابلیت انتقال درون بیمارستانی را نیز دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه میزبان واسط در این بیماری شتر است و راه اصلی انتقال آن از طریق قطرات تنفسی و ترشحات بدن میباشد افزود: این بیماری در افراد دارای سابقه بیماری زمینه ای مزمن ( نظیر دیابت کنترل نشده یا نقص سیستم ایمنی) شدت و وخامت بیشتری دارد و از آنجائیکه این بیماری باعث از کار افتادن چندین ارگان در بدن بخصوص کلیه ها و همچنین درگیری شدید دستگاه تنفسی تحتانی می شود با حدود 35 درصد خطرات مرگ و میر همراه است. 

دکتر بیگلری سه راه انتقال این بیماری را از طریق انسان به انسان خصوصاً در تماس های بالای 15 دقیقه و فاصله زیر یک متر، از طریق حیوان به انسان (شتر) و از طریق محیط به انسان (اشیاء آلوده به ترشحات بیمار) عنوان کرد و گفت:برای این بیماری تاکنون واکسن و درمان قطعی وجود ندارد و بیمار بایستی در بیمارستان در بخش ایزوله تنفسی با فشار منفی بستری شود.

وی افزود : خوشبختانه از طریق وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و  دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه اطلاع رسانی و هماهنگی های برون بخشی با سازمان حج و زیارت ، پلیس فرودگاه و سایر ارگان های ذیربط جهت ورود زائران انجام شده است.

دکتر بیگری شستشوی صحیح و مکرر دست با آب و صابون  را از جمله راه کارهای اصلی در پیشگیری از انتقال این بیماری دانست.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار داشت :  فرم خود اظهاری بیماری  به حجاج تحویل داده شده که در صورت بروز علائم تنفسی یا گوارشی به مدیر کاروان یا پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی تحویل دهند. همچنین تیم مراقبت بهداشتی مرزی به هنگام ورود حجاج در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه مستقر و آماده ارائه خدمات به حجاج گرامی است.

وی ضمن این توصیه به حجاج عزیز که ولیمه و برگزاری مراسم خود را دو هفته به تعویق بیاندازند افزود: تا حد ممکن از دست دادن ، روبوسی کردن با دیگران خصوصاً حجاجی  که دارای علائم هستندخودداری کنند. 

دکتر بیگلری اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور عربستان و فعال بودن چرخه انتقال ویروس و از طرفی بستری شدن تعدادی از حجاج مجروح حادثه منا در بیمارستان های عربستان سعودی جهت پیشگیری از انتقال احتمالی این بیماری به کشور ،اقدامات مراقبتی و بهداشتی امسال با حساسیت بیشتری اعمال می گردد.

۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید