اخبار

چرا پاییزها افسرده می‌شویم

یک روانشناس معتقد است، افرادی که افسردگی فصلی دارند باید در ساعاتی که نور خورشید شدید است پیاده‌روی تند داشته باشند.

خدیجه باقرآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به انواع مختلف افسردگی، گفت: در برخی از افراد اختلال خلقی افسردگی از الگوی فصلی پیروی می‌کند.

وی ادامه داد: نام علمی اختلال خلقی فصلی، SAD است که این اختلال در 75 درصد موارد در زنان دیده می‌شود.

به گفته این کارشناس ارشد روانشناسی، افسردگی فصلی عمدتا در فصل‌های پاییز و زمستان ایجاد می‌شود و با کاهش طول روز و تابش نور خورشید نسبت مستقیم دارد.

باقرآبادی اظهار کرد: این اختلال به دلیل کاهش نوعی هورمون ضد افسردگی در بدن ایجاد می‌شود که با کاهش نور تولید آن هم کاهش می‌یابد.

وی میانگین سنی بروز اختلال افسردگی فصلی را 40 سالگی عنوان کرد و یادآور شد: افسردگی فصلی به ندرت در سنین بالای 55 سال رخ می‌دهد.

این روانشناس تاکید کرد: اکثر افرادی که درگیر افسردگی فصلی می‌شود تمایل به گریه کردن دارند، اما نمی‌توانند گریه کنند واحساس غم و دلتنگی بدون دلیل هم از دیگر علائم افسردگی فصلی است.

به گفته باقرآبادی، 90 درصد افرادی که این اختلال را دارند دچار اضطراب هم هستند، دو سوم افراد افسرده به خودکشی فکر می‌کنند، اما تنها 10 تا 15 درصد آنها اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی در خصوص راه‌کارهای درمان این اختلال نیز نوردرمانی تخصصی با شدت‌های متفاوت را راهکار اصلی دانست.

باقرآبادی تصریح کرد: آنچه که روانشناسان پیشنهاد می‌دهند پیاده‌روی در ساعات تابش شدید نور خورشید و خصوصا ظهرها است که دریافت نور را در افراد بیشتر می کند و به علاوه فعالیت فیزیکی را هم به همراه دارد.

۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید